- V rozhovore sa dozviete:
- Kedy bude štvrť Vydrica v Bratislave funkčná
- Ako sa dá oživiť a spríjemniť Obchodná ulica
- Prečo funguje park na kopci v meste
- Či bude život v novom bratislavskom downtowne na Mlynských Nivách
- Ako môžu fungovať vnútrobloky
Architekt Igor Marko už štvrť storočia pôsobí v Londýne, kde spoluzaložil a vedie ateliér miestotvorby a mestotvorby Marko & Placemakers. Rozvoju miest sa venuje v širšom poňatí, než je to architektonické – veľký význam pripisuje tvorbe verejného priestoru. Je presvedčený, že ten má byť inkluzívny a pri jeho tvorbe majú stáť ľudia, ktorí ho budú využívať. Práve tento prístup aplikuje pri štvrti Vydrica pod Bratislavským hradom. Rád sa vracia na „miesto činu“, aby sa presvedčil, že jeho návrhy fungujú.
Spolupracujete na projekte Vydrica. Môže tamojší verejný priestor fungovať ako korzo, kým sa nevyrieši podchod popod Most SNP?
Ťažká otázka. Keby som tomu neveril, nerobil by som to. Je to dlhodobý projekt. Tomuto územiu som sa venoval dávno predtým, špeciálne podmostiu. Most preťal mesto a narušil rovnováhu, ktorú Bratislava mala, ale je tam a musíme ho rešpektovať.
Vydrica nebude fungovať, ak sa nedoriešia tieto dotykové územia. Nie je to ostrov. Musí byť plnohodnotne integrovaná a prepojená.
Ktoré územia máte na mysli?
Podmostie, nábrežie, hradný vrch. Všetky musia byť dobre spracované a integrované s Vydricou, inak by zostala izolovanou štvrťou. Pôvodná Vydrica bola neoddeliteľnou súčasťou mesta a jeho spomínanej prirodzenej rovnováhy. Tú vtedajší plánovači narušili a teraz hľadáme riešenia, ako mesto znova prepojiť.
Celý priestor podmostia a zvyšky Rybného námestia sú dnes hanbou a zrkadlom našej neschopnosti rehabilitovať pre mňa najvzácnejší priestor v Bratislave.
Bratislava bola vždy mesto biznisu. Jej nesúrodosť ovplyvnili aj časté politické zmeny
Most SNP asi nezbúrajú...
Nie, veď je národnou kultúrnou pamiatkou. V meste má svoje miesto, stal sa symbolom a rešpektujeme ho. Niektoré chyby potrebujeme opraviť tak, aby navonok nesúrodé elementy začali komunikovať.
Najväčšou výzvou budú mostné rampy a samotné podmostie. Ponúka sa tu unikátny projekt. Ten sa, prirodzene, neuskutoční hneď zajtra.
Veríte, že Vydrica bude viac inkluzívna ako exkluzívna?
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?