Belgická spoločnosť Deceuninck okrem západnej a strednej Európy pôsobí aj v Rusku, Turecku a USA. Celosvetovo patrí medzi troch najvýznamnejších producentov profilov pre okná a dvere z plastov a ako jediná v segmente má akcie kótované na burze, doma v Bruseli. Vyrába a distribuuje aj stavebné výrobky z tzv. kompozitných materiálov. V tomto roku oslávi dvadsaťročné pôsobenie na slovenskom a českom trhu. Radek Slabák je vo firme šiesty rok, riadi ju od októbra 2009.
Prečo už nepôsobíte len ako Deceuninck?
Deceuninck je koncern aktívny v západnej Európe, v Turecku a USA.. V strednej a východnej Európe vrátane Nemecka od roku 2010 postupne rebranduje na Inoutic/Deceuninck. Inoutic je meno pre bývalú divíziu nemeckého koncernu ThyssenKrupp, ktorú materská firma v roku 2003 kúpila. Inoutic tiež naďalej zostáva plnohodnotným členom skupiny Deceuninck.
Súvisia s rebrandingom aj iné zmeny?
Od roku 2013 zostane len produktový rad Inoutic. Z toho vychádza zmena značky a profilujeme sa tak ako firma, ktorá dodáva kvalitné nemecké výrobky. Nemecko je trh, na ktorom PVC okná vznikli, ostatní väčšinou kopírujú tieto trendy. Inšpirujeme sa ich normami, spĺňame veľmi prísne požiadavky na otvorové výplne. Vidíme v tom veľkú výhodu a prispôsobujeme sa trhu v stredoeurópskom regióne, tu radí Deceuninck krajiny V4 a Nemecko, kde má jeden výrobný závod, ďalší postavil v Poľsku.
Ako na Slovensku predávate?
V Brne je dcérska spoločnosť Inoutic / Deceuninck ako centrála pre Česko, Slovensko a Maďarsko. Zahŕňa veľký logistický areál a umožňuje rýchle dodávky tovaru pre našich zákazníkov. Máme viac ako 50 zamestnancov, ktorí im poskytujú lokalizovaný servis, a tým sa líšime od konkurencie. Jadrom distribúcie sú profily pre okná a dvere z PVC. Stavebné systémy z kompozitného materiálu predávame napríklad cez sieť stavebnín a cez montážnikov. Parapety distribuujú špecializované firmy.
Aké perspektívu majú kompozitné materiály?
Kompozitné materiály pripomínajú drevo, ale majú flexibilitu plastov a minimálnu údržbu. Používajú sa pre stavbu terás, plotov, či fasádnych obkladov. Náš kompozitný materiál Twinson je spolovice z dreva a spolovice z PVC a má najširší sortiment farebných variácií na trhu. Lacných kópií z východnej Európy a Ázie je veľa, ale majú horšie materiálové vlastnosti, najmä odolnosť a pevnosť.
Akú máte pozíciu na slovenskom trhu?
Ploty s kompozitnými doskami sú na stredoeurópskom trhu novinkou, ale z Twinsonu je napríklad protioslnivá clona na rýchlostnej ceste neďaleko Žiaru nad Hronom. V predaji profilov pre okná a dvere z PVC sme trhová dvojka. Lídrom je nemecký Aluplast a trojkou Rehau, takisto pôvodom z Nemecka. Finančné výsledky za jednotlivé krajiny nekomentujeme, len vývoj za celý región. Za 9 mesiacov roku 2012 sa tu predaj zvýšil takmer o päť percent, na 129 miliónov eur.
Majú okná vyrobené na Slovensku, v Česku, či v Maďarsku alebo Poľsku rovnakú kvalitu?
Kvalitu každý vníma trocha inak. Ak firmy dodržia normy a technologické postupy, myslím si, že okná sú porovnateľné. Náš profil má rovnaké parametre, či ho dodávame do Nemecka alebo do Ruska. Okná z neho vyrobené sa odlišujú v navrhovanej kombinácii pre konkrétneho zákazníka s ohľadom na jeho požiadavku. Napríklad v našom produktovom rade Inoutic Eforte môže výrobca okien ponúknuť okná s hliníkovým krytom, čo je cenovo prístupnejší variant než hliníkové okná, a tak sa vie odlíšiť.
Čo rozhoduje o úspechu?
V súčasnej dobe nie je problém okná, či dvere vyrobiť, ale predať. Dôležitú úlohu hrajú služby. Ako firma pristupuje k potenciálnym zákazníkom, aký servis im vie dať v rámci predajne. Analogicky ako pri potravinárskych reťazcoch. Ak porovnáme napríklad predajne typu Lidl a predajne typu Billa – majú iný servis, iné ceny a zákazníci majú iné očakávania z pohľadu prístupu predajcu.
Líši sa spotrebiteľské správanie?
Okno je dlhodobá investícia, ale ľudia mu nevenujú dostatočnú pozornosť, keď ho kupujú. Takže je to kontraproduktívne, dokonca, ak zle zvolíte otvorovú výplň, alebo je okno nesprávne zmontované, či osadené, môže vám to negatívne ovplyvniť zdravie. Zásadný rozdiel medzi českým a slovenským trhom nie je, toto platí na oboch a je našou úlohou, aby sme zlepšili ponuku a komunikáciu.
Čo je typické pre slovenský trh s oknami?
Málo výrobcov má veľké trhové podiely, koncentrácia je najvyššia z krajín Višegrádu. Ide o prirodzené prispôsobenie kapacít, lebo sú nadbytočné. Stavebníctvo štvrtý rok klesá, slabší logicky odišli z trhu. Buď len predávajú, ako napríklad Kalypso zo Senca alebo skrachovali. Je to o finančnej sile, nie o kvalite. Nie som si istý, či inde bude koncentrácia taká extrémna, stavebníctvo je lokálny biznis.
Akvizícií bude viac?
Z oknárov väčšina už internú optimalizáciu urobila. Pokiaľ nie sú kapitálovo silní, opakované prepady trhu a predaja ich dostanú do zlej finančnej situácie alebo do krachu. Akvizície pribudnú, lebo väčšie skupiny môžu využiť silnejšie finančné zázemie a v strednodobom pohľade ich nepriaznivý vývoj až tak neohrozuje. V našom regióne s nimi začali finančné skupiny. Window Holding zložený z českých firiem Vekra, Otherm a TWW vlastní česko-slovenská investičná skupina Wood & Company. Pente zostal v Hasau group iba Noves zo Spišskej Novej Vsi, poľské Okna Rabień sa dostali do insolvencie.
Prečo sú slovenskí oknári úspešní aj na českom trhu?
Export prúdi z východu na západ, maďarské okná sa tlačia na Slovensko, slovenské do západnej Európy. Tento trend, spojený s konsolidáciou bude pokračovať. Časť oknárskeho trhu zaberú nadnárodné firmy, ale lokálni producenti budú významní. Koncern ich združí a značky zachová, lebo ak má firma dobré meno, nemá dôvod na zmenu. Po akvizícii nasadí priority - zefektívni nákup, zjednoduší riadenie, podporí export. Švajčiarsky AFG investíciami posilnil Slovaktual doma a sprístupnil mu i zahraničné trhy. Podobný koncept zrejme uplatní v poľskom Dobroplaste.
Aké vyhliadky má trh s oknami?
Odzrkadľuje vývoj na stavebnom trhu, ktorý podľa agentúry CEEC Research očakáva prepady aj v roku 2013. Pokiaľ budú chýbať aj stimuly pre renováciu budov, situácia sa bude ďalej priostrovať. Len na Slovensku nová bytová výstavba klesla takmer o polovicu. Našou výhodou je smerovanie aj na rekonštrukcie, sú kľúčové a potenciál sa tu nemení. Neexistujú však presné štatistiky za otvorové výplne a zatepľovanie, lebo stavebné povolenie na tieto práce nie je väčšinou nutné. Podrobnejšie informácie získame z prieskumu u výrobcov, ktorý sme práve ukončili.
Štátne podporné programy sú jednou z možností na prežitie?
Akákoľvek dotácia samozrejme dokáže pokriviť trh, ale pokiaľ sú programy dobre nastavené, v dlhodobom horizonte môžu mať významný stimulačný efekt pre dané odvetvie. V Česku trojročný program Zelená úsporám na zvýšenie energetickej efektívnosti budov uzavreli v roku 2011 a my teraz cez slabší predaj pociťujeme negatívny efekt jeho ukončenia.
Pripravujete sa na ďalšiu fázu programu Zelená úsporám?
Peniaze z predaja emisných povoleniek majú byť rozdeľované od roku 2013 v programe Zelená úsporám 2 v priebehu šesťročného obdobia. A očakáva sa aj príspevok z Európskej únie.
Prioritou bude najmä znižovanie energetickej náročnosti súkromných i verejných stavieb, ale ešte nie sú známe detaily. Ak sa zverejnia priskoro, môže to skôr poškodiť náš biznis, lebo investori odkladajú nákupy až do platnosti programu. Všetko vychádza z európskej smernice EPD II o energetickej efektívnosti budov, takže časť prostriedkov by mala byť vyčlenená na verejné budovy.
Riadite viaceré trhy, ktorý má najlepšie perspektívy na rast?
Najhoršie bolo postihnuté Maďarsko, trh tu padal už pred krízou. Potom Česká republika a najmenší pád zatiaľ oknársky biznis utrpel na Slovensku. Potenciál na výmenu okien je tu veľký, to je pre nás rozhodujúce. A pre zákazníkov je dôležité, že výmenou otvorových výplní môžu v strednodobom horizonte ušetriť značné náklady za energiu, ktoré stúpajú. Takže perspektíva tu je, ale nevieme, ako sa vyvinie ekonomická situácia a dôvera spotrebiteľov. Na Slovensku i v Česku sú úspory domácností na rekordných úrovniach, neistota a neochota ľudí investovať rastie.
Tvrdíte, že keď už do niečoho investovať, tak do nových okien?
Určite, je to jedna z najdôležitejších investícií, ktorú by ľudia mali urobiť. Nie je to len o kvalite bývania. Okná spájajú exteriér s interiérom a hovoria o tom, ako kvalitne žijete. Plastové sú najlepším riešením z hľadiska pomeru medzi cenou a kvalitou v porovnaní s inými typmi otvorových výplní. Myslím, že je otázkou času, kedy ľudia začnú investovať do bývania. Návratnosť investícií je tu relatívne rýchla, záleží samozrejme na tom, či je to byt alebo obytný dom, ale dá sa spočítať presne. Môže to byť aj za päť rokov ak zateplíte a vymeníte okná a zohľadníte, ako sa vyvíjajú ceny energií.
Nastupuje ďalšia vlna výmeny okien, posun na vyššiu úroveň?
Dokončenie revitalizácie domov, na ktorých ešte neboli vymenené okná resp. neboli zateplené je jedna línia. Druhou cestou je výmena okien prvej generácie zabudovaných v 90-tych rokoch.
Máte špeciálne produkty pre pasívne domy?
Najvyššia kategória Inoutic Eforte je pre pasívne domy. Stredný rad Inoutic Prestige má veľmi dobré tepelno-izolačné vlastnosti a je to náš najuniverzálnejší výrobok. Širšia stavebná hĺbka umožňuje kombinovať zasklenie - dvojsko, trojsklo, štvorsklo - systém je variabilný, mení sa len zasklievacia lišta. Základným je rad Arcade. Ide o päťkomorový systém, optimálny z hľadiska pomeru cena/výkon.
Je už trojsklo štandardom?
Stále prevládajú dvojsklá. V našom odbore dochádza k prudkému vývoju, takže sú aj dvojsklá, ktoré majú veľmi dobré tepelno-izolačné vlastnosti. Je to vždy taká alchýmia, čo potrebujete, čo chcete dosiahnuť a potom môžete nakombinovať rôznym použitím skla a profilov rôzne výsledky.
Výrobcovia núkajú trojsklo skoro v cene dvojskla, má to pridanú hodnotu pre zákazníka?
Je to o optimálnom návrhu, nedá sa to zovšeobecniť. Je to práve o službách, o tom, aby predajca alebo výrobca okien skonzultoval so zákazníkom, či investorom potreby a podľa toho ponúkol optimálnu kombináciu. Záleží aj na veľkosti otvoru – trojsklo je ťažšie, musíte inak riešiť statiku.
Aké profily okien sú v tomto regióne tradičné?
Drevené okná boli historicky najtradičnejšie, teraz dominuje plast. Podľa vlaňajšieho prieskumu Interconnection majú na Slovensku PVC okná 57-percentný podiel, 22 percent pripadá na drevo, 19 na hliník a zvyšok je z kombinovaných materiálov. Hliník má v SR väčší trhový podiel než v Česku.
Ako je to v západnej Európe?
Tam je tradičný hliník, historicky vnímaný ako odolnejší. Ale myslím si, že plast sa dá prispôsobiť rôznym klimatickým podmienkam, preto sa napríklad líšia okná pre Indiu, či pre strednú a východnú Európu. Základ plastového profilu je rovnaký - granulát PVC. Ten sa roztaví, zmiešava s ostatnými komponentmi a cez matricu pomocou kalibrátora vytlačí do tvaru, ktorý zodpovedá profilu.
Je z hľadiska výrobcov jednoduché prejsť na iné profily?
Nemyslím si, že by to bolo veľmi zložité. Neznamená to nákup novej linky, iba nové nastavenie existujúcej a úpravu technológií vo výrobe. Podstatné je riešenie obchodu a podpory zákazníkov. Školenia pre obchodníkov a externých partnerov zaberú najviac času, to je najvýznamnejšia zmena. Smeruje to k tomu, čo som povedal, vyrobiť nie je problém, výzvou je predaj.
Nebudete budovať lokálne pobočky, dokážete aj bez nich získať ďalšieho výrobcu?
Našim cieľom je získavať trhové podiely a rozšíriť zákaznícke portfólio, pracujeme na akvizíciách. Ale v súvislosti s koncentráciou sú určité limity na dodávateľov. Lebo nový majiteľ nasadzuje svojich, hoci môžu byť diferencovaní podľa trhov. Pobočky teraz nie sú potrebné. Máme lokálne zázemie cez komunikáciu a podstatné je, aby sme boli trhu blízko a dodávali rýchlo, lehota je 5 pracovných dní.
Nie je fyzická neprítomnosť firmy, či zložitý názov na trhu handicap?
Na slovenskom trhu máme marketingové aktivity, sme v združení Slovenergookno, podporujeme odborné podujatia v stavebníctve. Názov sme zjednodušili a súvisí s výrobkami, ktoré sú na mieru šité pre región, to je kľúčové. A keď sa trh otočí, budeme mať výhodu – jednoduchšiu škálu produktov pre zákazníkov.
Koľko rokov ešte potrvá, kým nastane obrat k lepšiemu?
Som presvedčený, že je to záležitosť pár rokov a som optimista. Firma bude mať 75 rokov, dívame sa dopredu, nie je to existencia zo dňa na deň. Naša pozícia je stabilná, ale výhľad je len krátkodobý, lebo si nedokážeme povedať to, čo pred desiatimi rokmi. Na najväčšiu oknársku výstavu Fensterbau 2012 sme prišli s jasným produktovým portfóliom a zmenou na Inoutic v celom stredoeurópskom regióne. Pre Fensterbau 2014 chystáme technologickú novinku, aby sme si upevnili pozíciu.