Richard Churý

O blogu
Som spoluzakladateľom a riaditeľom RE/MAX, najväčšej realitnej siete na Slovensku. Rád sa podelím o všetko zaujímavé, čo ma stretne na dobrodružstve zvanom biznis.
Opäť sa na nás vyrojilo množstvo správ o možnom nástupe druhej vlny krízy. Nebudem sa venovať jej koreňom a predpovediam, kam to všetko povedie. To dnes nepovie, či lepšie povedané nevie nikto.
So záujmom však sledujem množiace sa vyjadrenia predstaviteľov realitnej branže, ktorí neodolali nutkaniu podsúvať ľuďom fakt, že ich jediná možnosť ako ochrániť svoje peniaze je okamžite ich uložiť do nehnuteľnosti. Priznám sa, že to napadlo aj mňa. Napíšem článok, všetkých osvieti, v panike začnú skupovať nehnuteľnosti a bude biznis.
Smiešne...to je naozaj všetko, čím chcú „realiťáci“ zvrátiť vývoj? Nabádaním verejnosti na kúpu nehnuteľnosti iba priznávajú svoje zúfalstvo a neschopnosť prispôsobiť sa novým trendom. Ľudia však nie sú hlúpi. „Nezištné“ rady identifikujú okamžite.
Realitný biznis stojí a padá na niekom inom ako len na malej skupine investorov. Je to obrovské množstvo ľudí, ktorí potrebujú riešiť svoje bývanie. Či už je to štartovacie bývanie, sťahovanie sa do väčšieho alebo menšieho. Bývanie je jednou zo základných ľudských potrieb, preto sa bude riešiť za každých okolností.
Áno, v období krízy je to iné. Hypotéky sú menej dostupné, pre viac ľudí sa stáva problematické splácať ich. Pre bežného človeka stresujúca situácia. Povinnosťou realitného makléra je klientovi pomôcť aj v ťažkých časoch. To už nehovoríme o „sprostredkovaní“ predaja. Predajná (ale aj nákupná) stratégia je diametrálne odlišná od časov realitného boomu.
Množia sa hroziace exekúcie a podobne. Zverejniť nehnuteľnosť na realitných portáloch a čakať na telefonát je v dnešnej dobe príliš málo. Od makléra to vyžaduje neostať na mieste, ale na sebe tvrdo makať, neustále sa učiť a orientovať v problematike. Trošku nepohodlné, ale iba to dáva realitnému maklérovi právo prežiť.
Tvrdím, že biznis tu je a bude vždy. Nečakajme však, že budeme môcť s ním držať krok bez prinášania inovácií, či už z hľadiska komunikácie, technológií, predajných techník a nových pridaných hodnôt pre klienta. Tento trend bude finančne a mentálne náročný, malé a slabé realitky nemajú pre udržanie tempa kapacity.
Možno je čas aj pre výmenu generácie a preskupenie síl v realitách. Vytvára sa tu priestor pre menežérov, ktorí posunú kvalitu a odbornosť v našom biznise o niekoľko levelov vyššie. Potenciál a priestor tu je...