Vykradnutý realitný biznis?
Blog Mária Glosa

Mgr. Mário Glos C.I.P.S., od roku 2004 stojí na čele realitnej skupiny MGM, je medzinárodne certifikovaný realitný maklér, člen americkej asociácie realitných maklérov, profesionálny speaker HARD SKILLS a SOFT SKILLS zameraných na obchodné zručnosti s dôrazom na realitný biznis a realitný marketing. Jeho školení sa doteraz zúčastnilo viac ako 100 rôznych realitných kancelárií. Je interným školiteľom NARKS. Autor knihy REALITNÁ PRÍRUČKA (rok vydania 2012) a vzdelávacieho projektu „RealitnýVodičák.sk“, ktorý doteraz absolvovalo takmer 10 000 účastníkov, aktívny publicista a bloger – autor desiatok odborných článkov súvisiacich s realitnou problematikou. Prečítajte si aj ďalšie blogposty.

Isto ste mnohí z vás zaregistrovali v minulosti prípady „vykradnutých“ potravín, keď jeden obchodný reťazec chcel mať najlacnejšie párky. Čo spravil výrobca? Výrazne zvýšil pomer múky na úkor mäsa. No a výsledok bol na svete – reťazec mal bezkonkurenčnú cenu párkov a získal v segmente väčší trhový podiel. Klienti boli spokojní, lebo ušetrili. Výrobca v podstate tiež, nakoľko jeho marža použitím múky namiesto mäsa výrazne neklesla...

 No ale čo kvalita? Nutričná hodnota párkov? To, že to asi nebolo každému ľahostajné, dokázalá vášnivá debata po prevalení tohto škandálu. No a tu sa mi naskytá otázka za 100 bodov: Čo sme očakávali a prečo sme prekvapení? A kto nato v konečnom dôsledku doplatí?

Znižovanie kvality na úkor ceny je v tomto prípade prirodzený vývoj, za ktorý si môžeme sami a sami sme si ho spôsobili. Možno to vychádza z historického hľadiska, z totalitného režimu, kde jediný „kvalitný“, resp. západný tovar ste kúpili v Tuzexe. Kvalitu nedokážeme oceniť a hlavne ju nechceme pochopiť a následne zaplatiť. Najhoršie na tom je to, že k nekvalitným výrobkom pribúdajú ďalšie nekvalitné výrobky konkurencie. Tá to robí preto, aby dokzála prežiť a udržať si trhový podiel. Výsledkom je celkové a v súčasnosti rapídne znižovanie kvality výrobkov a služieb a doterajší štandard sa presúva do segmentu luxusu s podstatne vyššou cenou. A s tým ruka v ruke prichádza znižovanie kvality života, ktorú si dokážu udržať len páni a zbojníci –keď mám použiť terminológiu z 18 stor., lebo mám pocit, že tam sa vraciame.

Okrem potravín, je vykradnutých strašne veľa ďalších biznisov od stavebných materiálov až po luxusné autá vyrábané pre východný blok, ale nechcem podporovať nepotvrdené konšpiračné teórie. Iná kvalita je za rovnaký tovar pod jednou značkou napr. v Nemecku a iná, podstatne horšia je importovaná k nám a na trhy východnej Európy.

Momentálne aj v realitnom biznise začíname pociťovať veľký tlak súvisiaci so zhoršovaním kvality, ktorý som opísal vyššie na pomerne absurdnom príklade s parkami. Jednak za to môžu vzrastajúce náklady realitnej kancelárie alebo makléra. Napr. jeden z väčších realitných portálov zdvihol cenu za inzerciu v priebehu roka o 100% . Dražie benzín, realitní makléri potrebujú vyššiu mzdu, nakoľko dražejú potraviny, energie a celkovo služby a výrobky dennej spotreby. Na druhej strane, výška odmeny pre realitnú kanceláriu sa väčšinov odvíja percentuálne, od predajnej ceny nehnuteľností a tie skôr klesali ako rástli. Čiže výška odmeny realitnej kancelárie môžno 10 rokov nevzrástla, čo sa výrazne odvíja na marži, ktorá je momentálne na minime a paradoxne klesá.

A tu sa dostávame k jadru veci. Argumentácia klienta – stále sa nájde realitka, ktorá to spraví aj za takúto cenu alebo ešte lacnejšie. Ale čo kvalita, resp. pomer kvalita- cena?

Ja si napr. pod kvalitou v realitnom biznise predstavujem erudovaného makléra so súhrnnými vedomosťami z právnej, daňovej a súčasnej legislatívnej oblasti, ktorý dodržiava biznis dresscode, je samostatný a rád sa neustále vzdeláva a drží krok s dobou. Každú nehnuteľnosť, ktorú ponúka, pozná z osobnej obhliadky, dokáže ju analyzovať, navrhnúť reálnu cenu a efektívny marketing. S vlastníkom komunikuje na pravidelnej báze, poskytuje mu informácie a štatistiky spolu so spätnou väzbou. Nehnuteľnosť páruje s dopytmi, hľadá riešenia- musí vedieť odhadnúť klientove priority a jeho skutočné potreby. Následne absolvovať osobne obhliadky. Tomu predchádza nafotenie, preverenie právneho stavu, inzerovanie, no a pri predaji samotnom tzv. „ realitná advokácia“ a „katastrálny servis“. Pod pojmom „realitná advokácia“ rozumiem nielen vypracovanie zmlúv a návrhov na vklad, ale napr. aj komunikáciu s bankou v prípade hypotéky a príprav predbežnej zmluvy s podmienkami vyplácania, ale v súčasnosti najmä vysporiadanie dlhov, exekúcií a záložných práv. „ Katastrálny servis“ zahŕňa v sebe od zabezpečenia kolkových známok, cez zavkladovanie záložného práva, získanie vyhlásenia správcu bytového domu, až po zavkladovanie vlastníckeho práva a čo je najpodstatnejšie, dosledovanie právnych účinkov povolenia a zapísania vlastníckeho práva.

Ďalej už pokračovať vo vymenovávaní služieb nebudem, ale aby dokázala realitná kancelária dodať kvalitnú službu, musí vykonať viac než 30 obdobných úkonov. Tie sú náročné najmä na čas, ale samozrejme aj na vedomosti a know how.

Samozrejme takáto služba niečo stojí, resp. strávený čas nad vykonanou prácou má svoju hodnotu. A teraz sa dostávam k pointe, ktorou je vlastne dilema. Prispôsobíme cenu k nekvalitnej službe, a tým pádom makléri už na nábery nebudú chodiť osobne, zruší sa poistenie kancelárie, texty pri ponukách sa budú kopírovať podľa predpísaného vzoru , zmluvy sa nebudú pripravovať unikátne, ale len dopisovať do predvolenej šablóny, nikto nebude skúmať predchadzajúci titul nadobudnutia ani nevykonú právnu analýzu predchádzajúcich prevodov predmetnej nehnuteľnosti.

Na otázku daní tu bude zvlášť platený daňový poradca, na prehlasovanie energií si bude musieť klient vziať dovolenku, rovnako ako aj na návštevu katastra so záložnými zmluvami, nakoľko banka takúto službu nikdy neposkytovala a práve ju v tomto suplovala realitná kancelária. Nakoniec maklérov budú robiť len študenti a brigádnici, ktorým nepravidelný skromný príjem nebude prekážať, alebo napr. kaderníčka na polovičný úväzok maklérka.

Druhý variant je, že za kvalitnú službu bude primeraná odmena, ktorú budú klienti akceptovať a uvedomovať si jej skutočnú hodnotu. Je na každom z nás, či necháme po vzore z iných segmentov aj realitné služby vykradnúť. Potom sa ale nečudujme, že sa stredná trieda vymazáva, prehlbujú sa rozdiely medzi bohatými a chudobou a jediný, kto z danej situácie profituje sú už spomínaní „páni“ a „zbojníci“ na čele s novodobým Jánošíkom. Kebyže verím konšpiračným teóriám tak si myslím, že toto je defacto ich cieľom.