Kupujúci a predávajúci nutne potrebujú alternatívu k tradičným realitným kanceláriam, ktorá by zatriasla sektorom a priniesla vyššiu hodnotu. Cenová konkurencia medzi tradičnými agentmi je stále slabá a výška provízií je nepružná. To zvyčajne znamená nárast poplatkov počas realitných boomov a pokles, ak sa aktivita znižuje. Konštatuje to správa britského úradu pre čestné obchodovanie (Office of Fair Trading).

Internetové portály zmenili spôsob, akým ľudia hľadajú príbytok. No stále im dominujú tradičné realitné kancelárie. Ako uvádza správa, inovácie môžu mať dramatický dopad na náklady pri kúpe a predaji nehnuteľnosti, najmä prostredníctvom online služieb.

OFT prestal volať po ďalšej regulácii s tým, že súčasná legislatíva z roku 1979 je dostačujúca. Systém licencovania realitných agentov považuje za nepotrebný. „Online realitní agenti a platformy súkromných predávajúcich s novými biznis modelmi môžu priniesť užitočný konkurenčný tlak na tradičné modely a viesť k vyššej hodnote pre kupujúcich a predávajúcich,“ cituje server Citywire šéfa OFT Johna Fingletona.  

Len 32 % tých, ktorí využili služby tradičnej kancelárie sa vyjadrili, že za zaplatené poplatky agentovi dostali mierne alebo veľmi slabú protihodnotu, hoci 64 % predávajúcich v Anglicku a Walese pripustilo, že nevyjednávali nižšie poplatky. „Povzbudzujeme predávajúcich, aby tvrdo vyjednávali o províziách a zvažovali využitie alternatív k tradičným agentom,“ uviedol J. Fingleton.

„OFT opäť raz nie je schopný vidieť, že je nutná lepšia regulácia trhu. Kúpa nehnuteľnosti je často najväčšou transakciou v živote človeka a je sklamaním, že OFT si neuvedomuje potrebu primeranej úrovne ochrany spotrebiteľa,“ uviedol na margo správy Peter Bolton King, riaditeľ britskej asociácie realitných kancelárií.

Ak by sa návrhy OFT o zrušení monopolu tradičných realitných sprostredkovateľov premietli do zmeny legislatívy, namierené na tento trh majú už spoločnosti Tesco a Google. Tie chcú predávať domy za paušálny poplatok.

Úrad okrem iného v správe nepriamo konštatuje, že majitelia by mali mať možnosť predať nehnuteľnosť cez internetové stránky založené supermarketmi alebo internetovými vyhľadávačmi. Tieto by vyberali len základný paušálny poplatok za zverejnenie ponuky na portáli, jeho výška by nebola odvodená od percenta z predajnej ceny.

Vlani muselo Tesco zatvoriť webstránku umožňujúcu klientom predať dom za poplatok 199 libier práve z dôvodu zákonných obmedzení. OFT pred časom podľa informácií denníka Daily Mail publikoval štúdiu, podľa ktorej predávajúci strácajú ročne takmer 10,5 mld. libier, pretože realitné kancelárie pracujú nedostatočne na tom, aby získali najlepšiu cenu.