Manažéri Tatry Mountain Resorts (TMR) mali smutný začiatok týždňa. Nedostali sa do pokračovania privatizačnej súťaže o poľské horské dopravné zariadenia – Polskie Koleje Linowe (PKL). Informovali o tom majitelia PKL, štátna železničná spoločnosť PKP.
Okrem lukratívnej lanovky na Wierch Kasprowy či pozemnej lanovky na Gubałówku pri Zakopanom na poľskej strane Vysokých Tatier sa tak nedostanú aj k ďalším vlekom a sedačkám. Napríklad k vyhliadkovej lanovke v kúpeľoch Krynica či lanovku na horu Żar v dobrej dostupnosti Katovíc. Ďalšie lanovky a vleky susedia so slovenskými Pieninami, Mosorny Groń je zas za hranicami slovenskej Oravy. Celkovo sa v majetku PKL nachádza šestnásť lanoviek a vlekov na juhu krajiny.
Firma vykázala za rok 2011 tržby 51,4 mil. zlotych (12,3 mil. eur) a zisk 9,1 mil. zlotych (2,17 mil. eur).
Do shortlistu kupujúcich sa dostali štyri spoločnosti, no bez slovenského zastúpenia. Finalisti by sa mali do konca februára šancu naštartovať svoje predinvestičné analýzy. Víťaz sto percent akcií PKL by mal byť známy na konci prvého polroka.
Medzi štvoricou vybraných záujemcov sú aj poľské štátne lesy, Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe. Samosprávy z regiónu Zakopaného, ktoré boli najväčšími odporcami vstupu TMR do biznisu s cestovným ruchom na poľskej strane, si založili účelovú firmu Polskie Koleje Górskie, ktorá sa tiež prepracovala do finále.
Firma však ráta s tým, že na to, aby mohla lanovky kúpiť, bude musieť emitovať dlhopisy, ktoré by mali si kúpiť regionálne samosprávy, alebo Poliaci. V shortliste sa nachádza aj Centrum Targowe "Ptak" a Investor Private Equity Fundusz. No ani jedna spoločnosť, ktorá by mala skúsenosti s prevádzkou horských dopravných zariadení či cestovným ruchom.
Hovorkyňa TMR Zuzana Fabianová sa k dôvodom, pre ktoré slovenská firma bola zo súťaže o poľské lanovky vyradená, odmietla vyjadriť. Napriek tomu, že ešte minulý týždeň firma hrdo vyhlasovala, že podala oficiálnu ponuku na privatizáciu PKL.
Samosprávy, kde sa nachádzajú lanovky, sa s výnimkou Zakopaného spojili do konzorcia a snažili sa presvedčiť vládu, aby horské dopravné zariadenia pustli do privatizácie. Konzorcium vytvorili gminy (samosprávy združujúce niekoľko obcí) Czernichów, Zawoja, Krynica a Szczawnica, ktoré sa snažia urýchliť prechod vlekov a lanoviek z rúk štátu.
Konzorcium sa dohodlo a začalo debaty so spoločnosťou TMR. Podľa predbežných dohôd by gminy mali získať minoritné podiely dcérskej spoločnosti, ktorá by ovládala poľské horské dopravné prostriedky. Zároveň budú mať právo veta, napríklad ak by investor chcel niektoré lanovky či vleky utlmiť alebo odpredať. TMR zároveň predstavilo v Poľsku investičné úvahy na rozvoj lyžiarskych stredísk do roku 2020.
Regionálni poslanci zo Zakopaného zo strany Právo a spravodlivosť vyzývajú poľského premiéra, aby zastavil privatizáciu PKL. Vnímajú to ako výpredaj „rodového striebra“. Nepáči sa im, že štátna spoločnosť chce odpredať lanovky postavené na pozemkoch, ktoré boli v minulosti zhabané súkromníkom či privátnym spoločnostiam.
Prečítajte si, prečo sú poľské lanovky pre TMR také dôležité.
Foto - Adam Brzoza, Zakopane.com