V červených číslach skončil opakovane, predvlani jeho strata dosiahla takmer 48,5 milióna eur a v roku 2011 necelých 16,5 milióna eur. Kvôli zápornému výsledku už mala spoločnosť aj negatívne vlastné imanie v hodnote 6,8 milióna eur, kým predvlani jeho kladná hodnota dosahovala takmer 54 miliónov eur.

Nosné pre Doprastav sú inžinierske stavby, zvlášť diaľnice s tunelmi a železnice, doplňujúce pozemné stavby pre privátnych a verejných investorov, s dôrazom na regionálne zákazky, uvádza firma. Z vlaňajších tržieb vyše 208 miliónov eur sú iba tri percentá z inej ako stavebnej činnosti, ktorú viac než spolovice zrealizoval v zahraničí. Z Poľska bolo bezmála 75 miliónov, rok predtým 116 miliónov eur.

Práve vysoké záväzky a nezaplatené faktúry za práce objednané a vykonané na zákazkách v Poľsku sú podľa Doprastavu dôvodom jeho nepriaznivej finančnej situácie. Na viaceré zákazky zrealizované od roku 2011 do roku 2013 si tu uplatňuje nároky súdnou cestou vo výške 38,4 milióna eur, ale neúčtoval o nich, lebo rokovania s investorom ani súdne spory neboli ukončené.

Doprastav sa v združeniach podieľal v Poľsku na realizácii štyroch cestných úsekov pre tamojšiu diaľničnú spoločnosť GDDKiA (Generalna Direkcja Dróg Krajowych i Autostrad) v dĺžke takmer 120 kilometrov na diaľniciach A1 a A4 a na rýchlostnej ceste S69. Ich hodnota sa aj s daňou blížila k 1,2 miliarde eur, pričom úspech v súťažiach priniesla najnižšia cena. A zrejme aj krátke, ale ako sa ukázalo nereálne, termíny. Len úsek A1 dlhý vyše 37 kilometrov mal byť aj s projektovaním hotový za 32 mesiacov.

Zmluvy na tri zákazky sú vypovedané, líder združení Polimex-Mostostal a investor sa sporia, kto tak urobil prvý. Aj dôvody má každý iné. Dodávateľ chýbajúce platby za práce v hodnote viac ako pol miliardy eur, pričom si ešte uplatňoval nárok na náhradu škody vo výške takmer 115 miliónov eur. Ale GDDKiA oznámila, že od zmlúv odstúpila kvôli značnému omeškaniu prác. Začala vyplácať subdodávateľov a na nedokončené cesty vypísala nové ponuky. Obe strany už podpísali v máji tohto roka predbežnú zmluvu o podmienkach spolupráce a vzájomného vysporiadania.

V Polimexe má tretinový podiel štát, ktorý firmu určil na energetické a cestné zákazky a sanoval z dlhov koncom roku 2012. Teraz sa do reštrukturalizácie zapájajú banky, časť záväzkov budú konvertovať na akcie spoločnosti a časť má odloženú splatnosť do roku 2019. Z cestných stavieb firma odíde, zostane jej priemysel a energetika, prebytočný majetok predáva. V likvidácii je už aj Mostmar, poľský partner v dvoch konzorciách.

Od konca apríla 2014 je v reštrukturalizácii aj Doprastav. Krátkodobé záväzky v zadlženej firme mali hodnotu bezmála 108 miliónov eur ku koncu vlaňajška a prevyšovali o 36 miliónov eur krátkodobé pohľadávky, ku ktorým tvorila zhruba v tej hodnote opravné položky. Účtovnú závierku však zostavila na princípe nepretržitého fungovania (going concern), na základe nových zákaziek a predpokladanej vydarenej reštrukturalizácie. Tá by mohla skončiť do 9 mesiacov, výsledkom môže byť odpustenie časti, prípadne celej sumy niektorých pohľadávok, čo môže ruinovať subdodávateľov.

Doprastav úspešnosť reštrukturalizácie odvíja od obchodného plánu, a v tom sú už viaceré domáce štátne zákazy. Do júla 2015 pracuje na diaľnici D1 medzi obcami Fričovce a Svinia spolu so Strabagom. Žilinský Váhostav – SK sa k nim pridá na výstavbe rýchlostnej cesty R2 na úseku medzi Pstrušou a Kriváňom, ktorá má trvať až do decembra 2015.

Tieto tri firmy a ešte aj český Metrostav spoločne majú postaviť diaľnicu D3 zo Svrčinovca po Skalité, na ktorej sú dva tunely s termínom dokončenia do októbra 2016 a tiež ešte aj diaľnicu D1 medzi Hričovským Podhradím a Lietavskou Lúčkou. Aj tu sú dva tunely a stavba má trvať od januára tohto roka do januára 2018.

Úsek rýchlostnej cesty R2 a dve cestné stavby s tunelmi na diaľniciach D1 a D3 sú pre Doprastav nové, vlani zmluvne dohodnuté zákazky za 935 miliónov eur, v ktorých má zhruba tretinový podiel. Iba sčasti preklenú obdobie možného zákazu účasti vo verejných súťažiach na tri až päť rokov. Hrozí mu podľa nedávneho rozhodnutia Úradu pre verejné obstarávanie (UVO) za diaľničný kartel z roku 2004.

Rovnako je na tom Strabag a UVO rozhoduje ešte aj o ďalších, ktorí sa pred desiatimi rokmi uchádzali o zákazku na výstavbu diaľnice D1 medzi Mengusovcami a Jánovcami. Zaplatiť mali aj finančnú pokutu a Doprastav na tento spor eviduje rezervu bezmála 6,6 milióna eur.

Firma uvádza, že zákazky bude realizovať aj v čase reštrukturalizácie, podľa uzatvorených zmlúv. Hromadné prepúšťanie neplánuje, naopak do výroby chce nových ľudí. Podržať ju majú banky, má dohodnuté podmienky nového financovania.

Na účtoch najvýznamnejších finančných veriteľov bol vlani zostatok 15,8 milióna eur, predvlani až 26,7 milióna eur, najväčším sa po ČSOB vlani stala Unicredit Bank. Dlhodobé úvery, v tom podriadený dlh a zádržné presahovali spolu 17 miliónov eur.