Ak mesto chcelo, aby 85 percent zo 70-miliónového projektu preplatila Európska únia, konzorcium muselo dielo odovzdať do 15. decembra. Stihlo sa to na poslednú chvíľu. Električka bude do Petržalky opäť jazdiť po 54 rokoch.
Po slávostnej tlačovke mesto most pre verejnosť uzavrelo a až do ukončenia kolaudácie ho bude strážiť mestská polícia. Najprv skolaudujú lávku pre peších, ktorí sa na most dostanú najskôr v januári alebo februári. Kolaudácia električkových zvrškov je ešte komplikovanejšia, trvať bude minimálne do marca.
Starý most Zdroj: SITA/Marko Erd
Stále pracujú
Po moste a jeho okolí aj dnes behalo množstvo robotníkov, tesne pred primátorskou tlačovkou ešte striekali nazeleno cyklistický pás pri priechode pre chodcov pred mostom. Aj ďalšie práce prerušili iba počas tlačovej besedy.
Primátor tvrdí, že ide o odstraňovanie drobných vád, opravy dielov poškriabaných pri transporte. Robotníci však musia dokončiť aj obloženie mostného piliera, čo patrí skôr medzi stavebné práce ako drobné závady.
Starý most Zdroj: SITA/Marko Erd
Podľa I. Nesrovnala, všetko čo oddnes robotníci robia, hradí zhotoviteľ. Chyby a nedorobky budú odstraňovať do konca tohto týždňa, na stavbu sa vrátia po Novom roku, aby rozobrali zariadenia na stavenisku aj podpornú konštrukciu na petržalskej strane a odstraňovali prípadné chyby, na ktoré poukáže koaludačné konanie.
Mesto bude doplácať
Most je podľa primátora dokončený riadne a načas, cena diela bola dodržaná. Nemyslí si, že sa mnohé práce robili na poslednú chvíľu, postup prác podľa neho priebežne urýchľovali po celý rok. Ako sa urýchľovanie prác s trojmesačným sklzom na začiatku roka, premietne do kvality odvedenej práce, ukáže až kolaudačné konanie a predovšetkým bežná prevádzka.
Starý most Zdroj: SITA/Marko Erd
Primátor priznal, že pri projekte vznikli neoprávnené náklady, ktoré nie sú súčasťou diela a mesto ich bude musieť zaplatiť. Pripisuje ich bývalému vedeniu. O sume mesto naďalej vyjednáva, rokovania ešte nie sú uzavreté.
Mal byť hotový v auguste
Primátor sa dnes ohradil aj voči tvrdeniu, že mesto stavebníkovi odpustilo zmluvnú pokutu za nedodržanie termínu dokončenia diela. Ten bol pôvodne stanovený na 31. august tohto roka, mesto však s konzorciom podpísalo časový dodatok do 15. decembra.
Starý most Zdroj: SITA/Marko Erd
Bratislavská hovorkyňa Ivana Skokanová po podpísaní dodatku TRENDU napísala, že hrozba, že by investor práce nedokončil do konca roka bola pre mesto finančne náročnejšia ako potenciálny príjem zo sankcií. “Cieľom primátora totiž je stavbu dokončiť, nie sa sporiť so zhotoviteľom, preto sa podpísal dodatok," informovala.
Prestavba Starého mosta je spolu s vybudovaním električkovej trate zo Šafárikovho námestia po Bosákovu ulicu súčasťou prvej etapy budovania Nosného dopravného systému v Bratislave. Začala sa 2. decembra 2013 rozoberaním mostnej konštrukcie, v januári 2014 uzavreli Štúrovu ulicu a demontovali koľajnice.
Starý most Zdroj: SITA/Marko Erd
Naťahovanie prác na rozkopanej Štúrovej ohrozilo mnohé prevádzky, známa vývarovňa Karmina ukončila svoju činnosť. V júni 2014 práce zastavil pyrotechnický prieskum, keďže bolo potrebné preveriť informácie o možnej nevybuchnutej munícii v Dunaji.
Pracovať sa opäť začalo v septembri 2014 búraním dvoch pilierov, ktoré nahradil jeden nový, ďalší pilier rekonštruovali. Vo februári tohto roka začali vysúvať oceľovú konštrukciu mosta, brehy Dunaja spojila koncom októbra.
Starý most Zdroj: SITA/Marko Erd
Nový Starý most meria 465 metrov a váži približne 10-tisíc ton. Jeho súčasťou je okrem električkovej trate aj chodník pre peších a cyklistov a štyri vyhliadkové balkóny s lavičkami. Zbúraním starých a výstavbou nového piliera sa v Dunaji rozšírila plavebná dráha na 140 metrov, čo umožní popod most preplávať aj lodiam európskych parametrov.
Starý most rekonštruovalo Združenie MHD - Starý most zložené z firiem Eurovia SK, Eurovia CS a SMP CZ, ktoré mesto vybralo vo verejnom obstarávaní. Hodnota zákazky bola 58,8 miliónov eur bez DPH. 85 percent hradí EÚ, 10 percent štát a 5 percent mesto Bratislava.