Štátna spoločnosť Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) vyhlásila verejné súťaže na revitalizáciu menších železničných staníc. V ponuke pre komerčných  developerov sú Zvolen, Banská Bystrica, Ružomberok, Štrbské Pleso, Tatranská Lomnica, Spišská Nová Ves a Prievidza.

Stanice sa majú obnoviť cez projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP). Súkromný investor má za financovanie rekonštrukčných prác získať na určitý čas právo využívať komerčné priestory zrevitalizovaných železničných staníc. Prvá takáto stanica sa od tohto roka rekonštruuje v Košiciach, hotová má byť v roku 2013.

Pokračovanie projektu „Moderná stanica“, nadväzuje na dve kolá, ktoré sa odohrali na jeseň 2009 a na jar tohto roka. Z jarného kola sa podarilo získať ponuky investorov na stanice v Žiline a Trenčíne. Podľa Michala Špaňúra z odboru hospodárenie s majetkom ŽSR by mali súťaže vyhodnotiť do konca roka, podrobnosti ponúk zatiaľ nezverejňujú.

Stanice hľadajú investorov

Novo vyhlásené súťaže na spomínaných sedem staníc majú termíny podania prihlášok investorov do 7. novembra, ich vyhodnotenie do konca novembra, súťažné návrhy budú môcť predložiť do konca februára 2012. Zvíťaziť by mali najvýhodnejšie návrhy revitalizácie jednotlivých  železničných staníc.

V ponuke tentoraz nie je žiadna stanica, ktorá by bola významnejším uzlom, regionálne významnejšia je iba zvolenská, na hlavnej trati leží aj ružomberská. Okrem nej sú na prahu vyhľadávaných turistických oblastí ešte aj Štrbské pleso, Tatranská Lomnica alebo Spišská Nová Ves, čo umožňuje synergie s turistickým priemyslom.

Ostatné patria medzi menej využívané, čo môže záujemcov odradiť. Investorov zvyčajne láka najmä pritiahnutie cestujúcich do nákupných centier, ktoré sa na staniciach často budujú.

V západnej Európe sú staničné nákupné centrá hitom najmä v Nemecku, kde sa na ne špecializuje developerská firma ECE. V posledných rokoch buduje niekoľko takýchto shoppingov aj vo Viedni, napríklad na vznikajúcej centrálnej stanici Hauptbahnhof. Podobný projekt už v Bratislave roky avizuje aj firma I.P.R. Zatiaľ však nevybavila ani povolenia.

V prvom kole projektu Moderná stanica ponúkali železnice aj revitalizáciu bratislavskej stanice Nové Mesto. Investora sa nájsť nepodarilo, pred Majstrovstvami sveta v hokeji napokon ŽSR zrevitalizovali stanicu z vlastných zdrojov. Nové Mesto sa spomína v súvislosti s viacerými projektmi developerov, ktorí iniciujú aj zmeny územného plánu v tejto lokalite.

ŽSR stanicu neplánujú zaraďovať do ďalších kôl súťaží, pretože by sa mala stať súčasťou projektu TEN-T. Ten by mal spojiť bratislavské mestské časti Nové Mesto a Petržalka tunelom pod centrom. Budovať by sa mal začať do dvoch rokov.

Ilustračné foto - vlaky.net, Jozej Kollár