Transbay Transit Center získal na konci januára rozhodujúcu finančnú injekciu 290 mil. eur z podporného fondu vlády USA a pôžičku 124 mil. eur z vládneho programu Dopravnej infraštruktúry a jej obnovy. Vďaka tomu tento rok v lete začnú realizovať prvú etapu projektu, ktorú dokončia v roku 2014.

Transbay Transit Center je veľkorysý projekt Césara Pelliho, tvorcu veží Petronas z firmy Pelli Clarke Pelli Architects v centre San Francisca. Hlavným objektom je dopravný terminál za vyše 3 mld. eur s autobusovou a železničnou stanicou.

Vďaka využitiu geotermálnej energie, energeticky úsporných sklených fasád a ďalších technológií má pozoruhodné ekologické parametre. Výrazným prvkom je najmä zelená strecha s plochou 20 200 m² v podobe mestského parku.

Ten má mať dokonca niekoľko jazierok s leknami, chodník na behanie, zatrávnené plochy na pikniky a amfiteáter. Strecha je navrhnutá s výrazným previsom, aby v letných horúčavách poskytovala tieň. Cez veľké svetlíky bude prúdiť denné svetlo aj na železničnú stanicu na najnižšom podzemnom podlaží.

Stanica prikrytá parkom

V termináli očakávajú sto tisíc cestujúcich denne. Nahradí stanicu z roku 1939, pôvodne postavenú pre vlaky prichádzajúce z jedného z piatich mostov San Francisca - vtedy nového vyše 13-kilometrového Bay Bridgu. Na hornom poschodí bude autobusová stanica, do ktorej smeruje z oboch strán rampa, vytvára slučku a vedie na most.

V podzemí, ktoré vybudujú v druhej etape do roku 2016, bude stanica pre lokálnu rýchlodráhu Caltrain a budúce takzvané Kalifornské rýchlovlaky s rýchlosťou do 350 km/hod, ktorých sieť má do roku 2020 spojiť veľkomestá v tomto najľudnatejšom štáte USA.

Stanica prikrytá parkom

Investorská organizácia TJPA združuje kalifornské vládne inštitúcie a dopravné spoločnosti. Väčšinu potrebných financií má získať zo súkromných zdrojov – od investorov, ktorí sa budú podieľať na výstavbe okolia terminálu. Vytvoria zástavbu na okolo 16 hektároch na zväčša nezastavanom priestore po zrušení estakád rýchlostnej cesty Embarcadero Freeway.

Ak ešte nedôjde k prípadnej redukcii projektu, má sa postaviť trinásť výškových budov s 260 bytmi – z toho približne tretina má byť cenovo prístupné bývanie a 279-tisícmi m2 kancelárskych priestorov.

Stanica prikrytá parkom

Na zhodnotení okolia sa bude významne podieľať spoločnosť Hines, o ktorej TRENDreality.sk nedávno písali v súvislosti s plánovaným Nouvelovým mrakodrapom pri Piatej avenue v New Yorku.

Tu je okrem iného developerom administratívnej budovy Transbay Transit Tower, ktorá by mala poskytnúť 144 tisíc štvorcových metrov kancelárskych priestorov. Je to jedna z piatich veží, ktoré Pelli do areálu navrhol. Značne by prevýšila terajšiu rekordnú stavbu Transamerica Pyramid (260 metrov).

Už teraz je v severovýchodnej časti finančného centra niekoľko výrazných dominánt. Predovšetkým štvrtá najvyššia budova v meste, obytná 197-metrová veža Millenium, stojaca vedľa západného okraja terminálu a staršia 183-metrová administratívna budova 50 Fremont Center.

Stanica prikrytá parkom

K výške najvyššej, ako aj ostatných veží v projekte sa predstavitelia mesta ešte oficiálne nevyjadrili. Nie je vylúčené, že budú mať podobný osud ako viaceré mrakodrapy pre San Francisco, ktoré z rôznych dôvodov znížili.

Napríklad Transamerica Pyramid sa zmenšila až o deväťdesiat metrov, aby neprekážala vo výhľade na zátoku. Už v územnom pláne z roku 2008 navrhli Pelliho supervežu redukovať z 370 metrov približne o šestinu, aby nevrhala priveľký tieň na priľahlé námestie.

Autor je spolupracovník TRENDreality.sk.

Vizualizácie - The Transbay Joint Powers Authority

Portál TRENDreality.sk prináša každý piatok architektonický skvost v rámci seriálu Svetová architektúra. Pozrite si všetky diely.