Krajiny strednej a východnej Európy sa stali výhodnou lokalitou pre zriaďovanie Centier podporných služieb (Business Service Sector - BSS) pre mnohé zahraničné i nadnárodné spoločnosti. Firmy sem láka dobre vzdelaná, jazykovo zdatná a pomerne lacná pracovná sila, tvrdí súhrnná správa CBRE o destináciách pre servisné centrá.
„V posledných rokoch sme boli svedkami veľmi častého využívania formy outsourcingu služieb zo západnej Európy do strednej a východnej Európy. Stretávali sme sa s obavami, že tento proces sa časom skončí. Opak sa stal pravdou. Množstvo outsourcovaných služieb sa stále zvyšuje,“ hovorí Andreas Ridder, šéf CBRE pre strednú a východnú Európu.
Podľa neho sa očakávalo, že problémom sa postupne stane nedostatok pracovnej sily v regióne. Prekvapila však mobilita mladých ľudí, ktorí sa dokázali presťahovať na miesta so zaujímavými pracovnými príležitosťami. „Vzhľadom k tomu očakávame, že centrá podporných služieb zostanú aj naďalej silnou stránkou strednej Európy i v nasledujúcich rokoch,“ dodáva A. Ridder.
Správa zahŕňa Česko, Poľsko, Maďarsko, Slovensko, Estónsko, Litvu, Lotyšsko a Rumunsko, ktoré nadnárodné spoločnosti najčastejšie využívajú na zriadenie stredísk podporných služieb. Sú to tie z postkomunistických krajín, ktoré produkujú pomerne vysoký počet vzdelaných ľudí a bonusom sú aj relatívne nízke náklady na kancelárskom trhu.
V hodnotenom regióne dnes pôsobí viac ako 1 400 centier. Drvivá väčšina z nich je v Poľsku - viac ako 900. Nasledujú Rumunsko a Česká republika. Medzi mestami kraľuje Varšava so 155 centrami, viac ako sto ich je aj v Krakove, Vroclave a Prahe.
Najviac ľudí zamestnávajú v Krakove (50 300), za ktorým nasledujú Bratislava, Bukurešť a Praha so 40-tisícovou pracovnou silou. Práve poľské mestá však vlani zaznamenali najväčšie rozšírenie centier o 36 až 44 percent pracovníkov. Dvojciferný rast zaznamenali aj Praha, Brno, Bukurešť a Kluž.
V Bratislave pribudlo v minulom roku len 4,3 percenta zamestnancov. Podpora nových investícií v tejto oblasti nie je taká rozvinutá ako v susedných krajinách a Bratislava má podľa správy aj najvyššiu priemernú mzdu spomedzi hodnotených miest a jednu z vyšších obsadeností kancelárskych komplexov.
Výhodou je však poloha a jednotná európska mena euro a s ňou spojené zjednodušené postupy a dane. Celkovo sa na Slovensku v posledných rokoch zvyšuje počet zamestnancov v servisných centrách o 10 percent.
Novými hráčmi v tejto oblasti sú pobaltské krajiny, ktoré veľmi často a radi, najmä vzhľadom na polohu, využívajú najmä spoločnosti zo Škandinávie. V estónskom Talline je už 82 centier so sedemtisíc zamestnancami, lotyšská Riga pritiahla 37 centier rovnako so sedemtisíc pracovníkmi a v 47 centrách v litovskom Vilňuse pracuje až 11-tisíc ľudí.
Štúdia CBRE porovnáva ekonomickú situáciu, výšku investičných stimulov, situáciu na trhu práce a na trhu s kancelárskymi priestormi v stredoeurópskych krajinách. Správa reaguje na aktuálne trendy globalizácie, outsorcingu, offshoringu a nearshoringu, ktoré majú priamy vplyv na rozvoj trhu s nehnuteľnosťami aj na trh práce.
Citlivosť firiem na finančné náklady podporuje rozhodnutie presunúť časť podnikania do krajín, ktoré im umožňujú znižovať náklady. Tento trend posilnil rozvoj podporných služieb pre rôzne nadnárodné spoločnosti v stredoeurópskom regióne.