Búranie historickej žižkovskej nákladnej železničnej stanice a stavba modernej pražskej štvrte padli. Česká ministerka kultúry totiž definitívne potvrdila pamiatkovú ochranu funkcionalistickej staničnej budovy z 30. rokov minulého storočia.
Developer Sekyra Group plánoval v spolupráci s Českými dráhami stanicu zbúrať a na ploche 331-tisíc štvorcových metrov postaviť byty, obchody, kancelárie, športoviská a parky. Dominantou štvrte mal byť veľkorysý mestský bulvár.
Nákladná stanica Žižkov bola za kultúrnu pamiatku vyhlásená koncom roku 2010. Vtedajší minister kultúry však vrátil proces na preskúmanie pamiatkárom. Proti výstavbe sa postavili niektoré občianske iniciatívy aj žižkovská radnica. České dráhy sa proti pamiatkovej ochrane viackrát odvolali, ministerka Alena Hanáková ju po štvrtýkrát potvrdila. Železnice sa zatiaľ k rozhodnutiu nevyjadrili.
„Zápis na zoznam kultúrnych pamiatok zavŕšil naše úsilie iba v prvej etape,“ komentoval rozhodnutie zástupca starostu Prahy 3 Matěj Stropnický. Teraz chce radnica rokovať so železnicami o ďalšom využití areálu.
Koncom januára naopak pražská radnica povolila zmenu územného plánu v oblasti Smíchovskej stanice. Sekyra Group tu chce na ploche 50 hektárov postaviť novú štvrť s bytmi, kanceláriami, nákupným centrom a parkom na mieste železničných skladov. Osobná stanica by zostala zachovaná.
Zmeniť by sa malo aj Masarykovo nádraží, ktoré má prestavať Penta za 300 miliónov českých korún (12 miliónov eur). Aj tu sa pred rokmi pôvodne hovorilo o podstatne väčšom projekte.
Zo Slovenska sa česká developerská skupina Sekyra Group stiahla koncom roka 2011. Všetky aktivity od nej prevzala francúzska JF Hamilton Group. V rámci obchodu získala napríklad bratislavské projekty Cubicon v Mlynskej doline či Cvernovku na Nivách.
Vizualizácie – Sekyra Group