Už správy o tom, že sa Slováci chystajú obchodnými centrami dobyť Česko spôsobili u našich susedov búrlivú debatu. Médiá hovorili o zostrení konkurencie, spomínali úspešný koncept z Bratislavy a predstavovali nášho developera. Kým v bežných zákazníkoch vzbudili očakávania, u konkurencie obavy. Naplno sa to prejavilo v Hradci Králové. V meste, ktoré malo odštartovať expanziu Auparkov na český trh.

Aj keď boli v HB Reavise na komplikácie pri výstavbe obchodných centier či kancelárií zvyknutí, Hradec Králové musel ich očakávania prekonať. Proti výstavbe komplexu blízko železničnej stanice sa totiž postavila kritika zo strany niekoľkých organizácií. Miestnym sa nepáčil vplyv stavby na dopravu, parkovanie i celkovú zmenu atmosféry mesta.

Aby toho nebolo málo, ozval sa aj hlavný konkurent, ktorý v súboji o pozemky neuspel. Izraelská spoločnosť Plaza sa obrátila na súd a namietala proti súťaži. Pre HB Reavis to znamenalo komplikácie a neustále prekladanie termínu spustenia stavebných prác a otvorenia centra. Pôvodný termín otvorenia bol totiž stanovený na rok 2011.

Nakoniec sa tak udialo s päťročným meškaním. Developera to stálo nielen čas, ale aj peniaze. Keď v roku 2008 prezentoval projekt, počítal s rozpočtom 1,5 miliardy českých korún. Nakoniec je suma o štvrtinu vyššia. „V rámci výstavby sme celkovo preinvestovali zhruba dve miliardy českých korún (v prepočte okolo 74 miliónov eur),“ hovorí pre TREND Reality marketingový manažér HB Reavis Group CZ Jakub Verner.

Nákupné centrum ponúkne 120 obchodov. „Aupark Hradec Králové je pri svojom otvorení obsadený približne na 90 percent, stále prebiehajú rokovania s novými obchodnými partnermi,“ prezrádza J. Verner. Rozloha nákupného centra je takmer 22-tisíc štvorcových metrov, čo je približne tretina rozlohy bratislavského Auparku.

Po rokoch problémov otvoril HB Reavis prvý Aupark v Česku

Aupark Hradec Králové Zdroj: HB Reavis

Medzi nájomcami sa nájdu tradičné značky ako Billa, Celio, CCC, drogéria dm, Euronics, H&M, New Yorker, Reno či Sportisimo. V meste pôsobí už dvojica obchodných centier. Konkurenčné Futurum sa pred štyrmi rokmi zväčšilo o polovicu a rozlohou zostane najväčšie v meste. Hradecký Aupark je pritom jediné nákupné centrum svojho druhu, ktoré tento rok otvoria v Česku.

Spoločnosť HB Reavis už skôr ohlásila, že ďalší Aupark v Česku by mal vzniknúť v Brne. Proti týmto plánom sa však postavila vlna odporu nielen zo strany občianskych združení, ale aj konkurenčných centier. Začiatok jeho výstavby je nateraz otázny.