Zastavený trh, prepad cien bytov, nezáujem obchodníkov a nevšímanie si kancelárskych budov. Realitný trh v posledných dvoch rokoch zažíval samé nepoznané situácie. Podľa posledných mesiacov sa však zdá, že má príučky z čias krízy už dosť. Oživenie záujmu hlásia všetci hráči na trhu, nielen realitné kancelárie či developeri. Na slabý výber v dôsledku vysokého dopytu si sťažujú aj samotní kupujúci a veľké firmy plánujúce sťahovanie a expanziu.
Bývanie sa prebúdza
Najsledovanejšou oblasťou je rezidenčný trh. Na cenách bytov sa najviac prejavil pád veľkých amerických hypotekárnych agentúr a následná neistota na finančných trhoch a napokon aj na malom Slovensku. Kým v druhom kvartáli 2008 sa štvorcový meter nového i starého bývania podľa Národnej banky Slovenska pohyboval na úrovni presahujúcej 1 500 eur, o dva roky neskôr je to o 200 eur menej. A zdá sa, že nateraz sa prepad zastavil, keďže v porovnaní kvartálov od záveru vlaňajška už vidno len minimálne výkyvy. Niektoré kraje dokonca mierne zdraželi.
Obnovený dopyt na trhu vidia developeri a snažia sa ho využiť. Tí pripravenejší i menej pripravení. Ďalšiu etapu výstavby ohlásil český Finep vo svojom projekte Jégého alej v bratislavskom Ružinove či Benuga v Devínskom dvore na okraji metropoly. Aj Cresco rozostavalo dlho očakávanú prvú etapu Južného mesta v Petržalke pod názvom Slnečnice. V porovnaní s pripravovanými plánmi ide však len o omrvinky. Na posúdenie vplyvov na životné prostredie, čo je krok potrebný ešte pred žiadosťou o územné rozhodnutie, pribúdajú v posledných mesiacoch nové projekty. Jedným z najväčších sú tri stometrové obytné veže vedľa bratislavského Prístavného mosta. Otázna a v najbližších rokoch nepravdepodobná je, pravda, realizácia takýchto megaprojektov. No aj ich postup v povoľovacích konaniach značí, že developeri cítia oživenie. Mimo hlavného mesta však ešte ten správny čas nenastal.
Ožili obchody
A kým bývanie sa len prebúdza, obchodné priestory prežívajú rozmach. Projekty naplánované a naštartované počas dobrých čias totiž finišovali. V Bratislave sa napriek množstvu existujúcich nákupných centier otvorili dva nábrežné projekty – Eurovea a niekoľko, zväčša gastronomických, prevádzok je aj ďalej proti prúdu Dunaja v River Parku. Okrem toho sa otváral na severozápadnom konci mesta Storeland a Metro a pripravuje sa budovanie ďalších plôch v rámci megaprojektu Bory. Mimo Bratislavy bola rovnako veľká nádielka, nové centrum získala Prievidza, Liptovský Mikuláš, Dubnica nad Váhom i Piešťany.
A pribudli aj dve nové centrá v Žiline, v ktorej sa na budúci rok chystá ďalšie menšie. Nová ponuka obchodov na Slovensku sa tak musí spoliehať na dobrú náladu, ak by sa totiž v súčasnej konkurencii obchodných centier vrátili ťažké časy, zrejme by ich zopár zatvorili.
Po odmietnutí akejkoľvek expanzie a skôr znižovaní počtu zamestnancov sa sebavedomejšie cítia aj veľké firmy. V treťom kvartáli 2010 síce v Bratislave nepribudol ani štvorcový meter nových kancelárií, zato sa podarilo prenajať približne 30-tisíc m2. Vo výstavbe sú len dva veľké projekty, City Business Center a Westend Square. Tretí, pomenovaný Centrál, sa buduje pre konkrétneho nájomcu Orange. Administratívny segment teda môže byť v najbližších rokoch tým, kde bude dopyt prevyšovať ponuku, realitní agenti už teraz hlásia nedostatok priestorov pre veľkých zahraničných záujemcov. Byty sa však nateraz musia spoliehať na takzvaný odložený dopyt, ktorý tvoria klienti obávajúci sa nakupovať v neistých časoch. Až budúci rok ozrejmí, o koľko z tisícok nových nepredaných bytov v hlavnom meste je skutočne záujem.
Článok vyšiel v aktuálnom vydaní TRENDU č. 48, v prílohe Extra Reality.
Tlačený TREND na webe, kniha ako darček a ďalšie: Dvanásť dôvodov, prečo si predplatiť časopis TREND.