Blog Mária Glosa
Mgr. Mário Glos C.I.P.S., od roku 2004 stojí na čele realitnej skupiny MGM, je medzinárodne certifikovaný realitný maklér, člen americkej asociácie realitných maklérov, profesionálny speaker HARD SKILLS a SOFT SKILLS zameraných na obchodné zručnosti s dôrazom na realitný biznis a realitný marketing. Jeho školení sa doteraz zúčastnilo viac ako 100 rôznych realitných kancelárií. Je interným školiteľom NARKS. Autor knihy REALITNÁ PRÍRUČKA (rok vydania 2012) a vzdelávacieho projektu „RealitnýVodičák.sk“, ktorý doteraz absolvovalo takmer 10 000 účastníkov, aktívny publicista a bloger – autor desiatok odborných článkov súvisiacich s realitnou problematikou. Prečítajte si aj ďalšie blogposty.
Stredné kancelárie vnímam oveľa pozitívnejšie ako malé. Väčšinou aspoň niekto z tímu vie, čo robí. Majú fyzicky kanceláriu - sídlo, vlastný web, snažia sa inzerovať a robiť reklamu. Majú predplatený softvér, ktorý im spravuje ponuky a exportuje inzeráty na webovú stránku. Niektorí majú aj asistentky a obslužný personál. Niekedy niekto z maklérov zavíta na nejaké úvodné školenie. Ojedinele funguje aj ďalšie vzdelávanie. V týchto kanceláriách robia všetci všetko, bez nejakej deľby práce, ale fungujú.
Zodpovedne môžem povedať, že ich mám rád, lebo sa dá s nimi dohodnúť, snažia sa vyjsť v ústrety klientom, lebo de facto z nich žijú a uvedomujú si to.
Tu už sa dá hovoriť o službe! Kvalita- tá je veľmi individuálna a samotná štruktúra a malý tím nedovoľuje úzku špecializáciu, tým pádom majú rutinu v štandardných obchodoch. Čo môže byť trochu problém, sú špecifické obchody, kde sa vyžadujú skúsenosti a určité právne vzdelanie, napr. mám na mysli služby ako majetkovo- právne vysporiadanie, oddlžovanie nehnuteľností, predaj nehnuteľností s exekúciami, prípadne záložnými právami tretích osôb, odstraňovanie ťarchy, ale napríklad aj predaj pozemkov, ktorý v súčasnej dobe nie je celkom jednoduchý a vyžaduje si veľa informácií a úkonov od územného plánu, cez územné rozhodnutie až po vytýčenie jeho hraníc v teréne. Výnimkou sú samozrejme kancelárie, ktoré sú špecializované na niektoré z vyššie uvedených činností.
Veľké kancelárie sú do veľkej miery závislé od personálneho zloženia. Najdôležitejšia funkcia je manažér alebo riaditeľ, ktorý riadi svoj tím maklérov. Od jeho kvality a požiadaviek na svojich podriadených závisí kvalita celej realitnej kancelárie.
Nespornou výhodou je viacúrovňová deľba práce, kde sa napríklad makléri môžu naplno venovať obchodu - vyhľadávaniu príležitostí, párovaniu ponuky s dopytom a sú odbremenení od iných úkonov. Napríklad nerobia zmluvy a samotný obchod už nedokončujú, to má práve na starosti manažér, alebo firemný právnik, alebo riaditeľ, ktorý je zase odbremenený od pracovnej náplne makléra a to umožňuje individuálny prístup ku každému jednému klientovi.
Veľké kancelárie často poskytujú rôzne pridružené služby, ako je napríklad odhlásenie energií, vypracovanie znaleckých posudkov, finančné poradenstvo, služby geodeta, architekta, zabezpečenie sťahovacej služby až po správu budov a facility servis.
Z mojich skúseností väčšina zamestnancov absolvuje školenia a priebežné vzdelávanie. Funguje tu dobre aj odovzdávanie skúseností medzi pracovníkmi neformálnym spôsobom. Základný štandard poskytovaných služieb je vysoký a výhodou je aj zastupiteľnosť- keď vypadne jeden z tímu maklérov, pokojne ho môže nahradiť niekto iný.
Kancelárie majú poistky, projekt na ochranu osobných informácií, prípadne ISO- systém riadenie kvality, atď. Jediným rizikom je personál, na ktorom všetko stojí a padá, konkrétne na vedúcich pracovníkoch. Na druhej strane sa len málokedy podarí vybudovať úspešnú a veľkú kanceláriu s mizerným personálom.
Nabudúce môj názor na tzv. frenšízové realitné kancelárie.
Pravidelný blog Realita v realitách každý utorok. Čítajte všetky.