Blog Mária Glosa
Mgr. Mário Glos C.I.P.S., od roku 2004 stojí na čele realitnej skupiny MGM, je medzinárodne certifikovaný realitný maklér, člen americkej asociácie realitných maklérov, profesionálny speaker HARD SKILLS a SOFT SKILLS zameraných na obchodné zručnosti s dôrazom na realitný biznis a realitný marketing. Jeho školení sa doteraz zúčastnilo viac ako 100 rôznych realitných kancelárií. Je interným školiteľom NARKS. Autor knihy REALITNÁ PRÍRUČKA (rok vydania 2012) a vzdelávacieho projektu „RealitnýVodičák.sk“, ktorý doteraz absolvovalo takmer 10 000 účastníkov, aktívny publicista a bloger – autor desiatok odborných článkov súvisiacich s realitnou problematikou. Prečítajte si aj ďalšie blogposty.
Tak a pritvrdzujeme. Falošný tiper. Jedno z najväčších svinstiev, ktoré aplikujú najmä veľké kancelárie s vysokou mierou vnútornej konkurencie. Lebo v takejto kancelárii je XY maklérov a všetci operujú na malom trhu a je logické, že nemôžu mať tú istú nehnuteľnosť viackrát v ponuke. Polopatisticky povedané, nemajú čo naberať, je ich veľa a musia byť draví, aby prežili. Dobrou správou je, že pri tejto špinavej praktike klient takmer vôbec netrpí.
Funguje to tak, že seriózna realitná kancelária nabrala novú nehnuteľnosť, novinku, niečo čo chýba v inzercii, lebo vlastník sa ju rozhodol predávať len prostredníctvom dvoch kancelárií. Sám si ponuku neinzeruje, čiže je problém danú nehnuteľnosť vypátrať. Ako uvažuje maklér - hnusný slizký neetický červ? Aj on chce mať takú ponuku. Možno má na ňu aj potencionálneho klienta. Uvažuje skazeno. Namiesto toho, aby sa ozval serióznej realitnej kancelárii a požiadal o spoluprácu a uzavrel spoločný obchod, rozhodne sa inak.
Nasadí fiktívnu osobu - akože záujemcu, ktorý zavolá do realitnej kancelárie a predstiera záujem o obhliadku na predmetnej nehnuteľnosti. Seriózny maklér obhliadku zrealizuje, lebo ani netuší, že sa stal obeťou podvodu červivého makléra. V praxi to funguje tak, že o 20 min. po obhliadke zrazu niekto klope na dvere predmetnej nehnuteľnosti. A čuduj sa svete, kto to je? Hádajte! Správne, je to ten červivý maklér, vysmiaty od ucha k uchu.
Otvoríte dvere, nestihnete sa ani nadýchnuť a on rovno spustí: „ Dobrý deň, zdravíčko, bozkávam mladá pani. Išiel som náhodou okolo, bol som tu nablízko a započul som, že predávate byt. Som tu správne?“ Samozrejme nečaká na odpoveď, pchá vám do rúk vizitku, tisne sa do dverí, pobehuje po chodbe ako uragán, vyťahuje mobil a fotí si váš príbytok. Povie vám, že má klienta a že s ním príde zajtra na obhliadku, pekne sa usmeje, pokloní a odchádza. Niekedy aj skutočne na druhý deň príde, často s kamarátom, alebo známym, ktorý sa hrá na falošného záujemcu. Tak vytvorí dojem, myslíte si, aký je šikovný, hneď na druhý deň mi dopratal kupujúceho. Kamufláž je hotová. Cieľ splnený- červ má váš byt pod sebou v ponuke a vlastník je spokojný, hoci chcel pôvodne osloviť len dve kancelárie.
Falošní tiperi sú veľkou brzdou pre seriózne kancelárie. Ťažko sa proti nim bojuje, lebo hnilá realitka týchto ľudí rýchlo strieda. Najčastejšie sa jedná o brigádnikov- študentov na vysokých školách, ktorí si týmto spôsobom privyrábajú prácou na dohodu. Veľmi dobre si pamätám doby, keď sme na nástenke v kancelárii mali naraz asi tucet fotografií takýchto tiperov. Svinstvo! Hnus! Podvod!
A keď si myslíte, že takýchto prehnitých zapáchajúcich maklérov odradí napr. spoločné členstvo v nejakom združení alebo asociácii realitných kancelárií, etický kódex, alebo spoločná norma, tak ste na omyle. Neprekáža im ani to, že majú kanceláriu 20 metrov od tej vašej, a keď vás na ulici stretnú, tak sa tvária ako vaši verní súkmeňovci a nadávajú na klientov. Verím tomu, že si túto bájku prečítajú aj tí prehnití makléri, o ktorých táto bájka je a vedzte, že ste v mojich očiach úplní chudáci a navyše to vie o vás každý, kto pôsobí v realitnom biznise a je so mnou v kontakte. Takých ľudí je veľa a smejeme sa z vás, čo všetko ste schopní spraviť a do akej miery sa ponížiť.
Ponaučenie pre vás: Pokiaľ niečo takéto zažijete, neodporúčam spolupracovať s takýmto červivým maklérom. Keď nemal problém podviesť konkurenciu, nebude mať problém oklamať ani vás. Má totiž takú povahu. Nezáleží mu na vás, vníma vás len ako svoju dojnú kravu a určite nebude bojovať za vaše záujmy. Máte pre neho hodnotu len vo výške jeho provízie a pokiaľ ju nemáte dohodnutú percentuálne, tak vás ako vlastníka bude tlačiť do čo najnižšej predajnej ceny.