Blog Mária Glosa
Mgr. Mário Glos C.I.P.S., od roku 2004 stojí na čele realitnej skupiny MGM, je medzinárodne certifikovaný realitný maklér, člen americkej asociácie realitných maklérov, profesionálny speaker HARD SKILLS a SOFT SKILLS zameraných na obchodné zručnosti s dôrazom na realitný biznis a realitný marketing. Jeho školení sa doteraz zúčastnilo viac ako 100 rôznych realitných kancelárií. Je interným školiteľom NARKS. Autor knihy REALITNÁ PRÍRUČKA (rok vydania 2012) a vzdelávacieho projektu „RealitnýVodičák.sk“, ktorý doteraz absolvovalo takmer 10 000 účastníkov, aktívny publicista a bloger – autor desiatok odborných článkov súvisiacich s realitnou problematikou. Prečítajte si aj ďalšie blogposty.
Frenšízové, alebo sieťové kancelárie. V zahraničí najpopulárnejšia forma podnikania. Zakúpite si cenné know- how, systém práce a ušetríte niekoľko rokov vývoja a vlastného trápenia. Ale ako je to u nás? V tomto prípade sa absolútne nedá generalizovať a hovoriť všeobecne. Jediné, na čom všetko stojí, je majiteľ frenšízi, licencie.
Poznám veľa kvalitných kancelárií, ktoré sú skutočne vlajkovou loďou svojej značky, ale poznám aj úplných šuflikantov, ktorí nevedia čo je to nehnuteľnosť a podnikajú pod tou istou značkou ako tie kvalitné kancelárie a to je kameň úrazu. Ide tu o to, že licenciu si môže kúpiť každý, dokonca nie je to ani také drahé, licencia sa dá zaobstarať už od 5.000 EUR.
Najpodstatnejšie je, komu sa vlastník frenšízovej značky rozhodne licenciu predať. Pokiaľ ju predá ľuďom, ktorí dovtedy nemali žiadne alebo iba malé skúsenosti s realitným biznisom, tak je to cesta do pekiel.
Pokiaľ vlastníkovi značky nezáleží na profile záujemcov o licenciu a snaží sa licencie predávať za každú cenu ako teplé rožky, tak sa niet čo čudovať, že v jednom meste sú až tri rovnomenné kancelárie a každá s inou úrovňou. Na stupnici kvality služieb je jedna na jednotke a druhá na päťke. Tým chcem len naznačiť, že kvalita je absolútne nevyvážená.
Ďalším problémom bolo, že zahraničné značky chceli u nás presadzovať svoj západný systém realitného biznisu, založený na exkluzívnom predaji, no a to bol poriadny prešľap. Myslím, že nebudem prehánať, keď poviem, že minimálne tretina takýchto frenšízových kancelárií na tomto skončila svoju púť. Naša slovenská mentalita je diametrálne odlišná, napríklad od tej americkej alebo anglickej, kde je realitný trh svetelné roky popredu. Preto samotný mechanizmus nebol zo začiatku úspešný.
Dnes je tomu už inak a frenšízisti zistili, že musia akceptovať požiadavky trhu a klientov. Ale aj napriek všetkým pokrokom, ktorý tento segment zaznamenal a aj na základe mojej praxe musím konštatovať, že základná filozofia frenšízingu, ktorou je rovnaká kvalita služieb v celej sieti kancelárií, u nás nie je splnená ani na 20%.
V budúcom blogu napíšem niečo zaujímavejšie, o hnilobe realitnej kancelárie a postupne zverejním prvých 5 Realitných bájok.
Pravidelný blog Realita v realitách každý utorok. Čítajte všetky.