Realita v realitách - o bájkach a červíkoch
Blog Mária Glosa

Mgr. Mário Glos C.I.P.S., od roku 2004 stojí na čele realitnej skupiny MGM, je medzinárodne certifikovaný realitný maklér, člen americkej asociácie realitných maklérov, profesionálny speaker HARD SKILLS a SOFT SKILLS zameraných na obchodné zručnosti s dôrazom na realitný biznis a realitný marketing. Jeho školení sa doteraz zúčastnilo viac ako 100 rôznych realitných kancelárií. Je interným školiteľom NARKS. Autor knihy REALITNÁ PRÍRUČKA (rok vydania 2012) a vzdelávacieho projektu „RealitnýVodičák.sk“, ktorý doteraz absolvovalo takmer 10 000 účastníkov, aktívny publicista a bloger – autor desiatok odborných článkov súvisiacich s realitnou problematikou. Prečítajte si aj ďalšie blogposty.

Hniloba v realitných kanceláriách a Bájka č. 1

Hniloba môže byť dvojsmerná. Jednak smerom ku klientovi a jednak smerom k ostatným realitným kanceláriám.

Pokiaľ je kancelária hnilá a červivá voči klientom, tak to nie je až také tragické. Áno, vidíte dobre. Vy by ste sa zahryzli po druhýkrát do hnilého jablka plného lariev a červov? Asi nie a to nemusíte byť ani vegetarián. A niekedy si to aj zaslúžite, lebo hniloba a červivosť niektorých klientov nepozná hraníc, no a najhoršie na tom je to, že sa tá hniloba aj rýchlo šíri. Stačí dať do debničky medzi dobré jablká len jedno hnilé jabĺčko a čoskoro nám zhnije aj plast, z ktorého je urobená debnička.

Ale aby som neodbočil, chcel by som sa vrátiť k tej hnilobe realitiek voči sebe navzájom. Mnohé očividne nepochopili, že riešenie nie je vojna, ale spolupráca. Opíšem vám teraz len niekoľko praktík, ktoré robia realitné kancelárie, aby ste získali reálny obraz o tom, aký vie byť realitný biznis tvrdý a čoho všetkého sú schopné niektoré kancelárie. Tie praktiky nazvem realitné bájky, lebo v závere obsahujú ponaučenie.

Bájka č. 1 – Klamanie

Začneme zľahka tzv. neobjektívnym presviedčaním a zavádzaním. Vžite sa do situácie, že si chcete kúpiť byt a absolvovali ste už viacero obhliadok s rôznymi maklérmi. Pozeráte sa práve na umakartové bytové jadro a len medzi rečou spomeniete, že ste boli na podobnom byte s inou realitnou kanceláriou o dve ulice ďalej a ten byt má už vymurované bytové jadro so žltými obkladačkami, ktoré sa vám veľmi páči. Keďže má maklér- klamár, s ktorým ste na obhliadke, dobrý prehľad a pozná realitný trh, možno aj priamo ten byt, na ktorom ste boli s jeho konkurenciou, tak mu nič iné nezostáva, keďže je to červ v hnilom jablku, ako rýchlo zosnovať scenár mexickej telenovely o tom, ako a prečo ten byt nekúpiť.

Samozrejme maklér je celkom inteligentný, tak nepoužije argumenty, ktoré sa dajú rýchlo overiť, ale vymyslí si sofistikovanú lož, napr. o susedských vzťahoch, opilcovi na prízemí, alebo kŕdľom hlučných detí o poschodie nad vyhliadnutým bytom, dupotajúcimi do štvrtej nad ránom. Najčastejšie to formuluje takto: Myslíte ten byt p. Kováča? ( vy ako kupujúci len málokedy viete ako sa volá vlastník) Ten by som vám v žiadnom prípade neodporúčal, mali sme ho v ponuke, konkrétne môj kolega a musel ho vyradiť, lebo zakaždým, keď šiel s klientom na obhliadku, tak vo vchode sa rozkrikoval ožratý sused z prízemia. Vy ste ho tam nestretli? Tak to ste mali šťastie. A o tej mnohodetnej rodine žijúcej nad tým bytom vám v tej druhej realitke povedali? A o tom že sa zasekáva výťah? Samozrejme, že nie. Ide im iba o predaj. Viac im už nevolajte, ja vám podám všetky informácie. Budete spokojný, uvidíte.“

Vy sa nachytáte, zožeriete mu to aj s navijakom, spomenuté fakty sa nedajú ľahko preveriť a pravdupovediac ste taký zhnusený, že už nemáte ani chuť. Zanevriete na toho predchádzajúceho makléra a nadávate na jeho realitku. No a červík sa teší, vytešuje a mydlí si ruky, že zarobí. Červíkovi nejde o vaše blaho a je mu to fuk. Ide mu iba o jeho odmenu. To je celé. Vy ako klient nato nemusíte doplatiť a kúpiť byt, ktorý vám nevyhovuje. Pochybujem, že by vás niekto dokázal zmanipulovať natoľko, že kúpite niečo, čo ste vôbec nechceli. Čiže na to správanie dopláca hlavne konkurenčná realitná kancelária.

Ponaučenie pre vás: Overte si fakty, oslovte pôvodnú realitnú kanceláriu, nech vám tieto informácie preverí a prípadne skúste navštíviť susedov alebo ak máte vašich známych v tom okolí a informujte sa, ako je to v skutočnosti. V žiadnom prípade neverte červíkom :) !

Pravidelný blog Realita v realitách každý utorok. Čítajte všetky.