Výstavba najväčšieho realitného projektu posledných rokov vo Viedni viazne. Budovy okolo budúcej Hlavnej stanice (Hauptbahnhof), ktorej čiastočná prevádzka sa má rozbehnúť zhruba o rok stále posúvajú termíny výstavby. Kým stanica rýchlo rastie, na okolité budovy sa bude zrejme ešte dlho čakať.

Rakúske médiá sa stále častejšie zaoberajú plánmi výstavby v Quartiere Belvedere. Najznámejším projektom je tu Erste Campus – plánovaná centrála rakúskej Erste Bank so 4 000 pracovnými miestami za niekoľko sto miliónov eur. Oblúkovité budovy na rohu druhého mestského okruhu Gürtel a Arsenalstrasse by mali na dva a pol hektárovom pozemku vytvoriť vyše 130-tisíc m2 úžitkovej plochy.

Projekt, ktorý sa podľa plánov Erste mal začať stavať už tento rok, však stále nezverejnil ani približné vizualizácie, hoci na pozemku už tento rok prebiehali búracie a zemné práce. Zo začiatku sa hovorilo o výškových budovách, napokon by však najvyššie časti pri železnici nemali presiahnuť 60 metrov.

Projekty okolo stanice meškajú

Erste pôvodne predpokladala otvorenie novej centrály v roku 2013 a v druhej fáze chcela k terajším 130-tisíc pridať ďalších 70-tisíc m2 kancelárií. Projekt mal pokryť potreby prudko rastúceho obchodu Erste v strednej a východnej Európe.

V tej už banková skupina pribrzdila, na jeseň tohto roka musela navyše zaúčtovať stratu z tohto regiónu vo výške niekoľko sto miliónov eur. Tie jej budú chýbať pri výstavbe nového komplexu, do ktorého chce sústrediť svoje oddelenia, roztrúsené v 20 lokalitách po celom meste.

Noviny Wiener Zeitung spochybňujú aj okolité projekty, ako centrálu rakúskych železníc ÖBB alebo projekt BahnhofCity. Železničná centrála s 88-metrovou vežou mala byť podľa nich dokončená už v budúcom roku. Najskorší možný termín je však už teraz rok 2014 a železnice stále váhajú nad jeho pevným stanovením.

Projekty okolo stanice meškajú

Termíny nie sú celkom jasné ani v prípade projektov ako Inter City, Seeste alebo Romberg. ÖBB však netaja spokojnosť, keďže za pozemky dosiaľ zinkasovali už 150 miliónov eur.

Hlavná viedenská stanica vzniká na mieste dvoch bývalých menších neprejazdných nádraží a zriaďovacích koľají so skladmi a budovami. Celkovo by výstavba mala stáť miliardu eur, ďalšie tri miliardy sa majú preinvestovať do okolitých realitných projektov. Nová štvrť by mala vytvoriť alebo pritiahnuť zhruba 20-tisíc pracovných miest.

Projekty okolo stanice meškajú

Vizualizácie - Hauptbahnhof Wien