Aktualizácia (30.6.2008, 12:10):
Developerská spoločnosť Hrivis dnes zverejnila aj bližšie informácie o pripravovanej architektonickej súťaži na riešenie rozsiahleho projektu pri letisku. Súťaž vypísali k dnešnému dňu, návrhy je potrebné odovzdať do 23. septembra tohto roku. Prvú cenu stanovil developer na 400 000 Sk.
Pôvodná správa (30.6.2008):
Rozsiahlu výstavbu multifunkčného areálu v hlavnom meste pri letisku pripravuje slovenský developer Hrivis. Do ôsmich rokov zamýšľa premeniť 56-hektárový pozemok na centrum kancelárií, nákupov a zábavy. V najbližších dňoch spoločnosť vyhlási architektonickú súťaž na riešenie územia.
Vizualizácie prezentujú len hmoty, pripravuje sa architektonická súťaž.
Projekt dostal meno Pharos Business Port a má zhltnúť zhruba jednu miliardu eur. Cieľový pozemok leží na druhej strane diaľnice oproti nákupno-zábavnému centru Avion, perspektívne sa rozmýšľa o priamom pešom prepojení oboch lokalít.
Časť najbližšie k Vrakunskej ceste obsahuje nákupnú galériu a obchodné centrá krabicového typu. Mali by mať podobné zloženie ako existujúca nákupná zóna na druhej strane diaľnice, počíta sa s hobbymarketom, predajňou nábytku i potravinami.
„Nechceme konkurovať Avionu, skôr ho vhodne dopĺňať,“ hovorí Tomáš Macháč, projektový manažér spoločnosti Hrivis developing, a.s. Najväčší rozdiel vidí v doplňujúcej možnosti oddýchnuť si v lokalite. Tú zabezpečia parky, umelé jazierka a vodné kanály.
V južnej časti sú planované obchodné centrá a showroomy.
V južnom sektore má byť aj niekoľko samostatných showroomov, na ktoré vyhradia zhruba 10 % celého územia. Spolu so zeleňou a parkovacími plochami tak pôjde o približne 5 hektárov. Nákupná galéria zaberie podľa plánov pätinu územia, rovnako ako big boxy.
Podľa slov projektového manažéra sa však Pharos bude zameriavať najmä na administratívne priestory. Pre tie vyhradia spolu so zelenými plochami zhruba 20 až 30 percent celého územia. „Pôjde o kancelárie najvyššieho štandardu,“ predpovedá T. Macháč.
Výšková výstavba má vzhľadom na normy letiska pozvoľna stúpať z Vrakunskej smerom k Ivánskej ceste. „Maximálna dosahovaná priemerná podlažnosť v severných sektoroch je deväť podlaží,“ približuje projektový manažér. V severnej časti s najvyššími objektmi majú byť hotely a veľké kongresové centrum. Ťažiť bude najmä z bezprostredného susedstva letiska. Investor uvažuje, že postaví jeden až tri hotelové zariadenia zrejme v štvorhviezdičkovom štandarde. „V súčasnosti rokujeme s hotelovými operátormi,“ naznačuje T. Macháč.
Pri investícii týchto rozmerov rieši Hrivis aj širšie dopravné vzťahy, stredom areálu bude viesť široká ulica lemovaná stromami. Tá ma byť prostredníctvom novovybudovaných križovatiek napojená na diaľnicu, Vrakunskú i Ivanskú cestu. Naťahovať sa má aj Galvaniho, ktorá areál ohraničí z juhu.
„Perspektívne sa počíta aj s predĺžením Ružinovskej a potiahnutím električky do areálu,“ uvažuje. Projektom zároveň prechádza plánovaná železnica Schwechat – bratislavské letisko, čiastočne vedúca v tuneli.
Pharos Business Port sa momentálne nachádza v štádiu územného konania, územné rozhodnutie plánuje developer získať ešte tento rok. „Budúci rok začíname stavať infraštruktúru,“ tvrdí T. Macháč. Podľa neho budú žeriavy postupovať od južnej časti k severnej, prvý má byť hotový nákupný sektor, v roku 2010 až 2011. O niečo neskôr administratíva a hotely, v rokoch 2012 až 2015. Celý projekt plánujú dokončiť o rok nato.
Projekt pri letisku bude pre skupinu Hrivis najrozsiahlejšou investíciou. V súčasnosti stavia luxusné 123014>byty na bratislavskej Dunajskej, výstavbu pripravuje aj v Dúbravke, či 99068>na Bottovej blízko centra mesta.
Hlavné mesto sa po menších investíciách stáva cieľom aj výrazne väčších objemov. Pharos sa zaradí k projektom, ktoré riešia rozsiahle územia a širšie vzťahy, ako je 117364>Port, 121113>South City, či 129709>Centrop. Na rozdiel od týchto však pri letisku nepostavia žiadne byty.
Vizualizácie - Hrivis