Stačí zopár kliknutí myšou. A na monitore počítača sa objaví presná informácia o cene, veku či stave nehnuteľnosti, o ktorú je záujem. Prípadne zoznam budov či pozemkov, ktoré zodpovedajú daným kritériám.
Niečo také bude možné od Nového roka. Pravda, nie pre všetkých. Cieľ spoločného projektu IT firmy Ability Development a Národnej asociácie realitných kancelárií Slovenska (NARKS) nie je zlepšenie verejnej informovanosti, ale biznis.
Skupinu potenciálnych zákazníkov pre nový produkt tvoria v prvej fáze najmä banky, poisťovne či lízingové spoločnosti. Stavovská organizácia realitnej brandže sa tomu, aby projekt v budúcnosti plnil úlohu akéhosi verejného cenového registra nehnuteľností, nebráni. No podmieňuje to štátnou dotáciou.
O čo ide
Konkurenčnou zbraňou projektu Cenová mapa nehnuteľností má byť viac informácií o trhu a ich aktuálnosť. Nápad nevznikol včera – na Slovensku sa o niečom podobnom rozpráva dlho. No doteraz zostávalo len pri úvahách. Niekoľko nesmelých pokusov malo skôr regionálny rozmer a doplatilo na úzku databázu informácií.
Dynamicky sa rozvíjajúci, no stále mladý realitný biznis na Slovensku stále trpí nedostatkom dát. 70592>Jednotliví hráči nezverejňujú kľúčové informácie o trhu, podľa ktorých by ho bolo možné relevantne hodnotiť. V prípade komerčných nehnuteľností či pozemkov sa teda k oficiálnym údajom dá dostať len ťažko.
Ceny bytov sa dajú odhadovať zväčša len podľa inzertnej ponuky realitných agentúr, ktoré nemusia vždy zodpovedať skutočnej obchodovanej cene. Nový projekt si verí viac.
Hoci i v jeho prípade tvoria podklady inzertné údaje. Z najnavštevovanejšieho internetového portálu, ktorý realitnú inzerciu uverejňuje – reality.sk. O jeho obsah sa starajú kancelárie, ktoré zverejňujú ponuky. Výhoda oproti iným serverom je predovšetkým počet používateľov. Tento mesiac ich bolo vyše šesť stoviek, čo je tretinový medziročný nárast.
Databáza sa premietne do interaktívnej mapy, v ktorej sa budú dať nehnuteľnosti vyhľadávať nielen podľa ceny, ale aj podľa veku, stavu či vybavenosti. Obsahovať má nielen kúpno-predajné ceny, ale napríklad aj nájomné tarify. Realitný trh má pokrývať komplexne, má sa teda venovať cenám bytov, ale aj chát, chalúp, pozemkov či komerčných nehnuteľností.
Bez katastra
S nápadom internetovej cenovej mapy nehnuteľností prišla firma Ability Development, ktorá sa zaoberá softvérovými aplikačnými riešeniami či tvorbou internetových portálov. Práve rozsiahla databáza reality.sk je dôvod, prečo si za partnera vybrala jeho prevádzkovateľa NARKS.
„Vyhodnotili sme, že má najviac a najpresnejších údajov,“ vysvetľuje Ľuboš Petrík, riaditeľ divízie rozvoja biznisu Ability Development. Presvedčil ho aj fakt, že ide o profesijnú organizáciu, ktorá „prináša istú garanciu odbornosti“.
Prečo teda firma neoslovila priamo kataster, ktorý by mal mať najpresnejšie informácie o cenách, za ktoré sa na Slovensku obchodujú nehnuteľnosti? Dôvod je prozaický.
Kataster eviduje len ceny poľnohospodárskej pôdy, aj to iba za posledného dva a pol roka. Ceny stavieb a bytov nie, hoci podklady na to má. Súčasťou návrhu na prevod nehnuteľnosti je aj kúpno-predajná zmluva s cenou. Donedávna nie úplne najpresnejšou, pretože v čase existencie dane z prechodu, prevodu a darovania nehnuteľnosti boli bežné dvojité ceny – jedna oficiálna, druhá ako podklad pre kataster, ktorý ich dodával daňovému úradu.
Úrad geodézie, kartografie a katastra SR podľa podpredsedu Petra Vojtka v súčasnosti ambíciu participovať na cenovej mape ani nemá. „Najprv sa musíme zhostiť úloh vo verejnom záujme,“ tvrdí.
Pre koho a za čo
Obaja partneri projektu majú úlohy rozdelené. Asociácia dodá údaje, zvyšok zabezpečí softvérová firma. Vstupné náklady na projekt odhadol Ľ. Petrík na zhruba šesť miliónov korún.
Sumu potrebnú na prevádzku, ale ani očakávané tržby a návratnosť projektu nechcel spresniť. Rovnako ani kľúč, podľa ktorého sa zisk medzi partnerov bude deliť. Daná zatiaľ nie je ani cenová politika, hoci projekt má naostro bežať od januára.
Skúšobná prevádzka pre vybraných klientov sa začína od októbra. Zadarmo. No v budúcnosti pôjde rádovo o státisíce korún ročne. Ceny pre jednotlivých odberateľov sa budú líšiť. Čím väčšia firma, tým väčšia suma, vysvetľuje logiku cenotvorby Ľ. Petrík. Ale určite nepôjde o priamu úmeru, dodáva.
Ability sa v prvom kole sústreďuje na finančný sektor. Ľ. Petrík si myslí, že o produkt bude veľký záujem. „Hypotekárne banky, kde sa úver zakladá nehnuteľnosťou, poisťovne či lízingovky,“ vymenúva okruh možných klientov.
Niektoré banky už o cenovej mape vedia. Mohla by zrýchliť aj stransparentniť poskytnutie hypotéky, hodnotí prínos riaditeľka produktového manažmentu VÚB Dana Kondrótová. Banky dnes na určenie hodnoty zakladanej nehnuteľnosti využívajú interných znalcov, prípadne vlastné údaje. Napríklad Tatra banka si vyvinula vlastnú cenovú mapu.
Ilustračné foto – Profimedia.cz