Pred veľkým rušením dopravy na lokálnych tratiach v roku 2003 obsluhovali železnice na Slovensku podľa prepočtov TRENDU viac než 3 500 kilometrov tratí. Dnes Železničná spoločnosť Slovensko vozí cestujúcich len na vyše 2 900 kilometroch. Veľká väčšina z tratí bez osobných vlakov je stále prejazdná a doprava by sa teoreticky dala obnoviť. Málokto to však očakáva a niektoré stanice už vyzerajú napríklad tak ako táto budova v národnostne zmiešanej obci Neded, kde kedysi končievala lokálka zo Šale...

Pozrite si miesta, kam sa nedostanete ani vlakom zadarmo

Šaľa – Neded (okres Šaľa), 19 km Zdroj: Ján Filip

...alebo táto zastávka v Žihárci na tej istej trati. Ešte treba upozorniť, že prevádzkovanie vlakov funguje v réžii Železničnej spoločnosti Slovensko a infraštruktúru - koľajnice alebo stanice - majú na starosti ŽSR.

 

Pozrite si miesta, kam sa nedostanete ani vlakom zadarmo

Šaľa – Neded (okres Šaľa), 19 km Zdroj: Ján Filip

Nie všetky stanice však postihol takýto postupný rozklad. Na niektorých tratiach zrušili osobnú dopravu len nedávno a vôbec nevyzerajú byť zdevastované. Ako napríklad táto stanica v obci Hatalov na zemplínskej trati Bánovce nad Ondavou – Veľké Kapušany. Na veľkej časti takýchto tratí stále funguje nákladná železničná doprava.

Pozrite si miesta, kam sa nedostanete ani vlakom zadarmo

Bánovce nad Ondavou – Veľké Kapušany (okres Michalovce), 26 kilometrov Zdroj: Ján Filip

Niekedy železnice rušili osobnú dopravu napriek tomu, že predtým ŽSR do trate investovali. Už klasickým príkladom je trať Spišské Vlachy – Spišské Podhradie. Po povodni v roku 2010 ešte opravili poškodený most cez Hornád za 1,1 milióna eur. Zrekonštruované dielo otváral minister Ján Figeľ rok a pol predtým, než za jeho nástupcu Jána Počiatka Železničná spoločnosť Slovensko zastavila vlakovú dopravu.

Pozrite si miesta, kam sa nedostanete ani vlakom zadarmo

Spišské Vlachy – Spišské Podhradie, 8 kilometrov Zdroj: Ján Filip

Niektoré trate sú síce ešte stále v správe ŽSR, ale žiaden vlak by sa tam už nedostal, pretože zarástli vegetáciou alebo vytrhali koľajnice. Takto dopadla napríklad 26-kilometrová trať z Komárna do Kolárova alebo päťkilometrový úsek trate Plavecké Podhradie – Plavecký Mikuláš pri Malých Karpatoch (na snímke). Takisto je už veľmi dlho neprejazdná aj trať z Turne nad Bodvou do maďarskej Tornanádasky. Zrušenie trate (ktoré napríklad umožňuje rozpredať príslušné pozemky) je však administratívne zdĺhavý proces.

Pozrite si miesta, kam sa nedostanete ani vlakom zadarmo

Zohor - Plavecký Mikuláš (okres Malacky), 35 km Zdroj: Ján Filip

No a posledná skupina tratí sú také, ktoré už z pohľadu zákona traťami nie sú. Konkrétne medzi ne patria bývalé železnice Rimavská Sobota – Poltár, Kvetoslavov – Šamorín alebo Devínske Jazero – Stupava. Ministerstvo dopravy ich v uplynulých rokoch vyradilo zo siete a namiesto nich sa (v niektorých prípadoch) plánujú cyklotrasy. Kto by sa chcel po týchto bývalých tratiach prejsť už dnes pešo, musel sa by sa brodiť vysokou trávou a predierať krovinami. Koľajnice často už úplne zmizli. Prejsť sa po nich a zmapovať ich je malé dobrodružstvo.

Pozrite si miesta, kam sa nedostanete ani vlakom zadarmo

Kvetoslavov – Šamorín (okres Dunajská Streda), 5 km, bývalá Zdroj: Ján Filip

Fotografie takmer každej z tratí bez osobnej dopravy na celom Slovensku sú zaradené vo fotogalérii . Môžete si zároveň prečítať viac o ich osudoch.

Tému o situácii na železniciach, plánoch Regiojetu a o tom, čo budú spoločnosť stáť „vlaky zadarmo“ zas nájdete v aktuálnom vydaní TRENDU 43/2014.

Pozrite si miesta, kam sa nedostanete ani vlakom zadarmo
Zdroj: mooko1979

TREND 43/2014