Poslanci predložili zákon o poplatkoch pre developerov. Nie je dobrý
Redakčný blog

Autori TREND Reality o tom, čo majú chuť okomentovať. Ale aj názory, ktoré podľa nás stojí za to si prečítať. Pozrite si aj ďalšie blogposty.

Autorom nasledovných riadkov je Drahan Petrovič, podpredseda Inštitútu urbánneho rozvoja.

IUR sa od svojho vzniku v roku 2010 snaží o zavedenie zákona o miestnom poplatku za rozvoj. Chápeme ho ako veľmi potrebný nástroj na vytvorenie férového a predvídateľného vzťahu medzi stavebníkmi a samosprávou v oblasti budovania infraštruktúry. Na konkrétnej podobe zákona sme s ministerstvom financií a zástupcami UNM pracovali od polovice roka 2013. Práce na zákone boli ministerstvom financií v lete 2014 zastavené.

Aj keď je podstata predloženého zákona v poriadku, jeho aplikácii v praxi sa zákon nevenuje a táto časť nie je vôbec premyslená. A práve vytvorenie nástrojov na jeho správnu a spravodlivú aplikáciu v praxi je nesmierne dôležité a zároveň veľmi komplikované.

Začnem sadzbou poplatku za rozvoj. Interval je stanovený na 10 až 45 eur/m2 hrubej nadzemnej podlažnej plochy. Tento údaj bol vygenerovaný bez serióznych a komplexných analýz a podrobných prepočtov. Doslovne išlo o „analýzu“ na dvoch stranách A4...

A keďže ani obce nebudú mať pri určení výšky poplatku povinnosť vypracovať základnú „ekonomiku“, nakoľko táto časť bola z návrhu zákona odstránená, je takmer isté, že v budúcnosti „reprezentant“ samosprávy osloví developera s ponukou zníženia poplatku na jeho spodnú hranicu za „súkromnú“ finančnú odplatu. Uvádzané rozpätie je navyše nereálne vysoké.

Poplatok na hornej hranici sadzby môže napr. znamenať zvýšenie cien bytov medzi 3 až 8-tisíc eur na byt. Možnosť stanoviť poplatok na rôzne územia rôzne, opäť bez akýchkoľvek serióznych analýz, umožňuje vymedziť ulicami aj minimálne územie a tam stanoviť maximálny poplatok, zatiaľ čo stavby v území doslova cez ulicu nemusia byť zaťažené poplatkom vôbec. Ako bude prebiehať „diskusia“ s dotknutými majiteľmi pozemkov a developerských projektov si vieme živo predstaviť...

Ďalej návrh zákona neurčuje, aby poplatok spravovali v Bratislave a Košiciach ich mestské časti. Môže sa tak stať, že poplatok za rozvoj bude zavedený napríklad pre Ružinov, ale výnosy z poplatku budú použité v Dúbravke. To by bolo proti základnej myšlienke zákona, keď výnosy z poplatku majú slúžiť na infraštruktúru tam, kde si to nový projekt svojimi reálnymi dopadmi vyžiada.

Ak má byť správcom poplatku mesto, zákon musí upraviť využitie poplatku vo vzťahu k lokalite, ktorá je ním zaťažená. V opačnom prípade sa účelový poplatok mení na daň. Vážnym nedostatkom zákona je nemožnosť zápočtu investícií, ktoré realizuje investor do verejnej infraštruktúry na základe požiadaviek v záväznom stanovisku mesta. Nemožnosť zápočtu vyplýva z postoja MF SR, ktorý chápe zákon ako ďalší zdroj príjmov pre obce, ale bez ďalších povinností.

Obce teda nie sú povinné realizovať z výnosov z poplatku konkrétne investície do infraštruktúry k určitému termínu (napr. rozšírenie ciest), pričom ich realizácia je často podmienkou kolaudácie spoplatnenej stavby. Na rokovaniach na pôde MF SR sa pri príprave zákona súhlasilo s postupom, že tieto investície rýchlejšie, efektívnejšie a v potrebnom termíne realizuje stavebník, a ten teda bude mať možnosť započítať si ich voči poplatku. Aby sa nestalo, že infraštruktúru sám postaví a ešte za ňu zaplatí aj poplatok. Do zákona sa to však nedostalo...

Je smutné, že rok ležal návrh zákona kdesi na poličke ministerstva. Rok sa na ňom mohlo ďalej pokračovať a dopracovať ho do zmysluplnej podoby. Dovolím si tvrdiť, že v jeho dnešnej podobe je zákon neférový, potenciálne diskriminačný a namiesto transparentnosti vzťahov medzi stavebníkmi a samosprávou do nich vnesie ďalšiu pôdu na korupciu až vydieranie.