V Poľsku by sa do roku 2013 malo vybudovať milión štvorcových metrov predajných plôch v nákupných centrách. V krajine, ktorá má v súčasnosti 8,3 mil. m2 obchodov v prevádzke, tak pribudne poriadne sústo. Odvážny odhad zverejnila konzultačná spoločnosť CB Richard Ellis (CBRE).
Poľský trh nákupných centier sa podľa nej po období stagnovania vrátil k dynamickému rastu. Vrchol boomu dosiahol v roku 2009, keď v Poľsku dokončili 830-tisíc m2 predajných plôch. Karina Kreja z CBRE vysvetľuje, že v roku 2010 potom prišiel prudký prepad, keď developeri v obavách z krízy zabrzdili výstavbu ďalších nákupných centier.
Od začiatku tohto roka však už dokončili vyše 313-tisíc m2 obchodov v nákupných centrách a tento objem by sa mal do konca roka zdvojnásobiť. Podľa K. Kreja sa však investori zameriavajú skôr na stredné a menšie mestá, pričom uprednostňujú aj menšie projekty.
Nová vlna investícií do nákupov sa však vracia aj do veľkých miest – iba v priemyselnej aglomerácii okolo Katovíc v Sliezsku je aktuálne vo výstavbe zhruba 213-tisíc m2 predajnej plochy. CBRE si myslí, že trh má stále veľký potenciál, pretože Poľsko má zatiaľ iba 225 m2 predajných plôch na 1000 obyvateľov.
Problémom je však podobne ako na Slovensku, že počet obchodných reťazcov, ktoré si v nákupných centrách prenajímajú priestory, je pomerne obmedzený. Okrem toho, že to brzdí výstavbu nových nákupných centier, to podľa CBRE aj posilňuje pozície nájomníkov a tí tlačia na výšku nájomného.
Takáto situácia na trhu sa prejavuje najmä vo Wroclavi a Poznani, aj v stredne veľkých mestách bolo nájomné stabilné alebo klesalo. Naopak, dopyt presahuje ponuku predajných plôch v hlavnom meste Varšave, ako aj v priemyselnom Sliezsku.
Poľsko má v súčasnosti podľa CBRE 370 nákupných centier, ktoré poskytujú 8,3 mil. m2 predajných priestorov. Z toho sa 1,4 mil. m2 nachádza vo Varšave, metropola je však v hustote shopping centier na počet obyvateľov až na piatom mieste.
Najhustejšia je obchodná sieť vo Wroclavi, CBRE však očakáva, že na čelo sa v roku 2013 dostane pobaltské Trojmestie. Aglomerácia Gdaňsk-Gdyňa-Sopoty so zhruba tri štvrte miliónom obyvateľov by mala mať vtedy hustotu 495 m2 obchodov na tisíc obyvateľov, kým teraz ich má iba 426 m2, o niečo viac ako Varšava.
Ilustračné foto - Flickr