Nielen jeden lístok pre vlak, prímestský autobus a mestskú hromadnú dopravu, ale aj modernejšie stanice s odstavnými parkoviskami sú súčasťou projektu Bratislavskej integrovanej dopravy. V týchto dňoch sa rozbieha výstavba terminálu integrovanej dopravy v Pezinku. Projekt zahŕňa kompletnú prestavbu priestoru pred železničnou stanicou na Holubyho ulici, od križovatky s Jesenského a Moyzesovou.
Vzniknú tu nové zastávky pre autobusy s elektronickými informačnými tabuľami, parkovisko pre 64 áut aj kryté stojiská pre bicykle. Priestor dostane aj nové osvetlenie a kamerový bezpečnostný systém. Výstavba by mala trvať do novembra. Dovtedy nebudú mať autá ani autobusy prístup ku stanici.
Prestavbu realizuje rakúska firma Swietelsky. „Celkové náklady sa podarilo verejným obstarávaním stlačiť na 406-tisíc eur,“ doplnil Andrej Farkaš z oddelenia investičnej výstavby na Mestskom úrade Pezinok. Pôvodný rozpočet bol 784-tisíc.
Už vlani v októbri začala akciovka Cesty Nitra stavať podobný terminál pri stanici v Senci. Dokončenie projektu za 550-tisíc eur je naplánované na júl tohto roku. Mesto naň získalo peniaze z eurofondov, ktoré pokryjú 95 percent nákladov.
Nový prestupný terminál vzniká na Železničnej ulici od predstaničného priestoru pozdĺž oplotenia Slnečných jazier. Vybudujú tu nové autobusové zastávky, 45 parkovacích miest, zastrešené stojany pre bicykle, opravia cestu, obratisko autobusov a vymenia osvetlenie.
Rovnako ako v Pezinku pribudne elektronický informačný systém pozostávajúci z bezdrôtovo napájaných tabúľ a kamerový systém. Obe stanice dostanú aj novú zeleň. Mesto chce minimalizovať obmedzenie dopravy pri stanici rozdelením výstavby na dve etapy. V prvej zatiaľ položili inžinierske siete a zámkovú dlažbu na vozovke a chodníkoch na predstaničnom námestí.
Na jeseň tohto roku chcú začať s výstavbou terminálu aj v Malackách. Projekt je vo fáze hodnotenia, verejné obstarávanie staviteľa plánuje mesto na jar. Rekonštrukcia Nádražnej ulice a autobusovej stanice by mala stáť 909-tisíc eur. Mesto žiada o príspevok z eurofondov, ktorý by mal pokryť 95 percent sumy.
Železnice SR chcú vybudovať nové stanice pre regionálne vlaky aj v Bratislave. Podľa denníka Sme by ich mohlo byť až sedem. V Devínskej Novej Vsi, Lamači, Vrakuni, Rači či Ružinove by mohli pribudnúť postupne do roku 2030.
Samosprávy očakávajú, že vďaka novým terminálom s možnosťou parkovania áut a odloženia bicyklov ľudia presadnú do vlakov a uvoľnia sa tak preťažené cesty.
Foto - Flickr