Tento mesiac otvorili prístavbu múzea umenia v izraelskom veľkomeste Tel Avive. Stojí medzi niekoľkými kultúrnymi budovami na Avenue Kráľa Saula (Shaul Hamelech Boulevard). Susedí s Centrom umenia a kultúry Goldy Meirovej, známym Golda Center. Jeho súčasťou je The Tel Aviv Performing Arts Center (TAPAC), sídlo opery a jedno z najstarších izraelských divadiel Carneri Theater.
Päťpodlažná prístavba na nepravidelnej viacbokej parcele má dve, respektíve vzhľadom na úroveň terénu tri podzemné podlažia. Jednou z podmienok zadania bolo neprevýšiť 11,5-metrovú hlavnú budovu - významné brutalistické dielo (Dana Eytan, 1971).
Zvonka je to teda horizontálna budova, ktorú jej tvorca Preston Scott Cohen, vedúci katedry architektúry na Graduate School of Design Harvardskej univerzity, nazýva ponorka. Pri pohľade na ňu sa nezdá, že vďaka prístavbe sa výstavná plocha múzea rozšírila o 18,5 tisíc metrov štvorcových.
Je v nej 27-metrové átrium, knižnica, prednášková sieň pre 400 ľudí a ešte aj reštaurácia Giacometti pre 120 ľudí. Na rozdiel od hlavnej budovy, ku ktorej vedie honosný vstup z bulváru, ju z tejto strany zacláňajú okolité reprezentačné stavby – vyniká najmä interiérom.
Šesť pravouhlých výstavných siení bez priameho osvetlenia – to bola ďalšia podmienka zadania. Architekt ich navrstvil tak, že nasledujúca sa od predchádzajúcej odkláňa o 22 a pol stupňa. Siene sú rôzne veľké, niektoré presahujú aj cez dve poschodia.
Najväčšia s vyše osemsto štvorcovými metrami je na spodnom podlaží. Expozícia sa sústreďuje okolo 26 metrov vysokého átria, zvaného vodopád svetla, Lightfall. Jeho línia netvorí horizontálu, átrium je zvislo ohraničené jemne zakrivenými plochami.
Železobetónové múry átria sú sformované do sekvencie dvadsiatich ôsmich hyperbolických paraboloidov, ktoré sa navzájom podopierajú. Ide o krivky pripomínajúce sedlo. Hrúbka múra miestami dosahuje 15 až 18 centimetrov, na mieste styku múrov sa však zosilňuje na dvojnásobok.
Betónový objekt čerpá z tunajšej modernistickej tradície Bauhausu, Bieleho mesta, súboru štyritisíc stavieb vyhlásených za miesto svetového kultúrneho dedičstva UNESCO. Investor síce požadoval kamenný obklad, povrchová úprava betónu však kameň pripomína.
Architektovi sa už nepodarilo obhájiť finančne náročný návrh kompozície fasády vychádzajúci tiež z hyperbolického paraboloidu. Fasádu skompletizovali z betónových dielcov, zväčša rozmerných. Niektoré merali až do deviatich metrov a mali ostré uhly, čím evokujú pôdorys.
Telavivské múzeum umenia patrí k najnavštevovanejším na svete. S viac ako 600-tisíc návštevníkmi ročne prekonáva napríklad viedenské Kunsthistorisches Museum a Galerie Alte Meister v Drážďanoch.
Vlastní diela zo 16. storočia aj popredných umelcov z prvej polovice 20. storočia, predovšetkým trinásť diel Marca Chagalla, ktorý svojim darom založil zbierku. Novootvorená prístavba je tretím rozšírením múzea.
Portál TRENDreality.sk predstavil zahraničných súperov bostonského architekta Prestona Scotta Cohena z užšej medzinárodnej súťaže v roku 2002. Išlo o ateliér Annete Gigon/Mike Guyer, autora Prime Tower v Zürichu a japonský tím Sanaa.
Svetová architektúra prináša každý piatok architektonický skvost. Pozrite si všetky.
Autor je spolupracovník TRENDreality.sk.
Foto - Amit Geron