Na začiatku decembra pred 105. narodeninami, ktoré by pripadli na túto sobotu, zomrel brazílsky architekt Oscar Niemeyer. Za jedno z kľúčových diel sa všeobecne považuje Múzeum súčasného umenia (MAC) v brazílskom Niterói. Norman Foster nazval budovu „magická“.
Relatívne komorná stavba, vpísaná do štvorca s plochou 2500 m2 patrí k jeho neskorým dielam.
Otvorili ju v septembri 1996, keď sa architekt blížil k osemdesiatke. Niemeyer k jej úvodnej skici dodal poznámku, že z centrálnej podpory budovy, vyplývajúcej z terénu, vyrastie „spontánne ako kvet“. Niektorým pripomína tulipán, iným pohár na šampanské, vidia v nej aj symbolický maják.
Oblé, prírodné, ako Niemeyer hovoril, „zmyselné“ tvary sú základom jeho štýlu. Korene sú ale v Le Corbusierových pravouhlých blokoch, takzvaných pure prisms. Hoci v 30. rokoch Niemeyer vytvoril pozoruhodné fukcionalistické budovy, za prvé plnohodnotné dielo považuje až komplex v Pampulhe, novej štvrti v Belo Horizonte, v súčasnosti tretej najväčšej brazílskej metropolitnej oblasti. V projekte, dokončenom roku 1943 prešiel, zjednodušene povedané, od priamky ku krivke.
Zdroj: Foto - Magno Mesquita
Architekt akceptoval, že múzeum napriek logike jeho tvorby porovnávali s UFOm. Vystúpil dokonca v krátkom filme (2000), v ktorom sa v lietajúcom tanieri zniesol na útes Mirante da Boa Viagem, kde stavba stojí. MAC na valcovej základni nad plytkým reflexným bazénom však naozaj pôsobí, ako vznášajúci sa objekt. Ešte viac ho odľahčuje iluminácia z reflektorov umiestnených pod vodou.
Pozrite si krátky film, kde dielo MAC vystupuje ako UFO.
Budova je však, prirodzene, opletená nitkami, ktoré vedú k predchádzajúcim dielam. Efekt vznášania sa v jeho tvorbe vyskytuje minimálne o štyri desaťročia skôr v prezidentskom Paláci úsvitu (Palácio da Alvorada, 1958) v Brasílii, kde ho vyvoláva odraz štíhlych pilierov na južnej fasáde v nádrži.
Tvar múzea pripomenie dva opačne voči sebe postavené útvary na areáli Brazílskeho národného kongresu (1964) na hlavnej triede Eixo Monumental v Brasílii, najmä misovité teleso nad Snemovňou reprezentantov.
Riešenie ladnej kľukatej rampy podopretej na pilieroch, ktorá vedie do MAC, obdivovali už v rezidencií pre ministra zdravotníctva, psychiatra Leonela Tavaresa Mirandu de Albuquerque v Riu de Janeiro (1952).
Obdivovaný je aj konštrukčný systém MAC, ktorý napríklad umožnil, že rozľahlá hala na prvom poschodí nemá stĺpy v priestore. Náročná koncepcia a poloha budovy si vyžiadali až dva metre hrubé základy.
Zdroj: Foto - Sandro Silveira
O poschodie vyššie má MAC vyhliadkovú miestnosť. Pásové okno z trojitých sklených platní v oceľovom ráme je orientované na niteroiské pobrežie Praia de Icaraí a západný breh zálivu Guanabara, na ktorom leží Rio de Janeiro s najkrajnejším akcentom, slávnou Pão de Açúcar – Cukrovou homoľou. Nábytok projektovala Niemeyerova jediná dcéra Anna Maria, ktorá zomrela tento rok v lete. Ako dizajnérka s ním pracovala aj na iných projektoch, napríklad zariadila banketovú sieň v Paláci úsvitu.
MAC postavili pre Sattaminiho kolekciu druhú najväčšiu brazílsku súkromnú zbierku moderného umenia, ktorú získalo mesto. Rýchlo rastúci Niterói, momentálne o niečo väčší ako Bratislava, vyšiel v analýze renomovanej súkromnej univerzity Fundação Getulio Vargas ako mesto s najzámožnejším obyvateľstvom v Brazílii. S Riom je spojené najväčším brazílskym, vyše 13-kilometrovým mostom, Prezidenta Costa e Silvu a dvoma trajektmi.
Za vyše sedemdesiat rokov tvorby zrealizoval Niemeyer podľa portálu globo.com vyše šesťsto diel. Radšej ako budovy by podľa vlastných slov tvoril sochy z betónu, ktorých aj ako architekt stihol vytvoriť deväť.
TIP: Pozrite si interview s Oscarom Niemeyerom.
V 40. rokoch položil základy národnej modernej architektúry estilo brasileiro a vypracoval jeden z rozhodujúcich návrhov pre sídlo OSN (1952). V 50. rokoch projektoval hlavné budovy novej brazílskej metropoly, v 80. mu udelili Pritzkerovu cenu (1988), krátko po miléniu sa dožil vlastného múzea. Budova, ktorú si navrhol sám v Curitibe, hlavnom meste juhobrazílskeho štátu Paraná (2002), si podľa tvaru prístavby vyslúžila prezývku Niemeyerove oko.
Bol vitálny do vysokého veku. Do konca septembra 2009, odkedy ho niekoľkokrát hospitalizovali, chodil každý deň do svojho ateliéru oproti pláži Copacabana v Riu de Janeiro, ako 98-ročný sa po druhý raz oženil.
MAC Niteroi e a Baía de Guanabara from Trajano Paiva / WPI Filmes on Vimeo.
Svetová architektúra prináša každý piatok architektonický skvost. Pozrite si všetky.
Foto - Divisão de Arquitetura – Museu de Arte Contemporânea de Niterói a Magno Mesquita, Sandro Silveira, Alê Gomes, Paulinho Muniz
Autor je spolupracovník TRENDreality.sk