Najmä v kontexte klesajúceho rubľa a ruskej ekonomiky spolu s prepadom svetových cien ropy je nepríjemné aj rozhodnutie jedného z majiteľov dvoch obrovských novopostavených hotelov, dokopy za 1,5 miliardy dolárov. Jeden z nich na saturovanom trhu totiž predal štátu.
Dvaja ďalší oligarchovia podieľajúci sa na projektoch v Soči ponechali tri miliardy dolárov v nehnuteľnostiach v regióne na ruských daňových poplatníkov. Ide o sumu, ktorú dokopy zainvestovali do výstavby a formou nejasných dohôd so štátom ju pýtajú naspäť. Ruský prezident Vladimír Putin má ťažkú úlohu ich uspokojiť a nenahnevať verejnosť zároveň.
Pozornosť si zaslúži aj kombinovaná diaľničná a vysokorýchlostná železničná sieť pri nákladoch vo výške 8,7 miliardy amerických dolárov. Trať Adler – Krasnaya Polyana môže byť najdrahším železničným projektom vôbec. Meria 50 kilometrov a spája prístavné mesto na brehu Čierneho mora a olympijskú dedinu s lyžiarskym strediskom v horách.
Náklady na jej výstavbu prekročili odhadované čísla o viac než 90 percent. Za traťou stoja ľudia blízki prezidentovi – šéf ruských železníc Vladimir Yakunin a subdodávatelia najatí jeho spoločnosťou. Popritom vyrástla aj železničná trať medzi Soči a časťou Adler, ktorá spájala mesto s letiskom. Práve tá mala najviac slúžiť miestnym obyvateľom aj po skončení olympijských hier.
Soči - prístav Zdroj: Flickr, Misha Tenetko
No vlaky po vyše roku od hier veľa nenajazdia. „Turisti prichádzajúci do mesta túto zimu hlásia len šesť vlakov denne medzi letiskom a centrom mesta,“ informuje agentúra AP. Počas olympiády jazdila jedna súprava každých 15 minút. Vzhľadom na stavebné i prevádzkové náklady ide o minimálne vyťaženie.
Otázna je i opodstatnenosť kritizovanej diaľnice pozdĺž mora, navrhnutej na presun 20-tisíc ľudí za deň. Pritom maximálna kapacita zariadení v rezorte, ktoré obsluhuje, len zľahka prekračuje 30-tisíc.
Portál Citylab.com upozorňuje aj na fakt, že medzinárodná olympijská komisia aj tieto hry označí za úspech, napriek tomu, že len dopravná infraštruktúra stála rovnako ako olympijské hry v niektorej zo západných metropol. Napríklad v kanadskom Vancouveri pred piatimi rokmi dosiahli náklady 6,4 miliardy.
Taktiež pripomína, že Rusko bude v roku 2018 hostiť futbalový pohár pod záštitou organizácie FIFA. Pod tlakom aktuálnych udalostí a ukrajinskej krízy nie je pravdepodobné, že by ich Rusko mohlo usporiadať v rovnako veľkom štýle ako olympijské hry. Prekonať predimenzovanú a predraženú dopravnú infraštruktúru zo Soči bude tak či tak veľmi ťažké.