Dlho očakávaná rekonštrukcia bratislavského Starého mosta a budovanie prvej časti električkovej trate do Petržalky má podľa plánov odštartovať začiatkom leta. So stavebnými prácami chce mesto začať v júni alebo júli tohto roka, informoval hlavný dopravný inžinier Bratislavy Tibor Schlosser.
Vedenie mesta v pondelok večer v Zrkadlovej sieni Primaciálneho paláca v Bratislave informovalo verejnosť o stave projektu budovania prvej etapy nosného dopravného systému MHD, ktorého súčasťou je aj rekonštrukcia Starého mosta.
„Chceli sme ľuďom ukázať, kam sme sa dostali, čo bolo výsledkom práce mesta za rok 2012,“ povedal primátor Milan Ftáčnik. „Sú tam ešte otvorené miesta, napríklad Štúrova ulica, prípadne nejaké riešenia na strane Petržalky, ale už veľké zmeny v projekte nie sú,“ dodal primátor.
Časti verejnosti sa vizuál nového Starého mosta nepáči. Podľa Ftáčnika však o takejto konštrukcii mosta rozhodli ešte minulý rok zástupcovia verejnosti, teda bratislavskí mestskí poslanci.
Tvrdí tiež, že na iné riešenie už nemali čas. „Nie je to ideálne riešenie, ja ho neobhajujem. Bol by som oveľa radšej, keby sme boli v roku 2007, mali celé programové obdobie a mohli to riešiť inak,“ vysvetlil Ftáčnik.
Nový Starý most a prvá časť koľajovej trate Šafárikovo námestie - Bosákova musia byť hotové do konca roka 2015. Je to podmienka, aby mesto mohlo čerpať na projekt eurofondy. Mesto plánuje projekt ukončiť v polovici roka 2015. Ak by vznikli problémy, bude mať polročnú rezervu.
Hlavné mesto má už na projekt rekonštrukcie Starého mosta a vybudovanie prvej časti električkovej trate všetky platné stavebné povolenia.
Koncom januára vyhlásili medzinárodnú verejnú súťaž na zhotoviteľa stavby, ktorej víťaz by mal byť známy v apríli. Jednou z podmienok tendra sú skúsenosti s výstavbou mosta ponad tečúci tok za posledné tri roky. Keďže na Slovensku takýto projekt v posledných rokoch nebol, mesto v súťaži očakáva medzinárodné konzorcium zložené z domácich a zahraničných firiem.
Súťažné podklady si prevzalo 40 záujemcov. Komisia otvorí obálky 21. marca. O víťazovi rozhodne cena. Mesto ešte vyhlási tender na externý stavebný dozor, túto podmienku dostalo od ministerstva dopravy.
Zákazka je na vyše 68 miliónov eur bez DPH, na novú konštrukciu mosta by malo ísť 35 miliónov. Mesto sa na financovaní projektu bude podieľať piatimi percentami, zaplatí 4,2 milióna eur, štát prispeje 10 percentami.
V prvej etape vybudovania električkovej trate do Petržalky vymenia starú konštrukciu mosta ponad Dunaj za novú. Súčasná šírka 90 metrov pre preplávanie lodí sa zmení pri novej konštrukcii na 135 metrov, dve pilóty sa odstránia a nahradia sa jednou.
Pre peších a cyklistov vybudujú 4,5 metra široké lávky po oboch stranách mosta. V projekte sa počíta aj so zrušením konečnej zastávky autobusov na Šafárikovom námestí, presunie sa na Bosákovu. Tam sa budú zároveň otáčať električky. Zákazka zahŕňa aj vybudovanie novej estakády pri štadióne Artmedia a rozšírenie estakády Einsteinova.
Vizualizácia - Metro Bratislava