Slabá návštevnosť niektorých nákupných centier v strednej a východnej Európe nemusí byť len dôsledok krízy, ale aj zlého projektovania. „Prudký rozvoj výstavby obchodných nehnuteľností v tomto regióne v posledných rokoch  priniesol tamojším obyvateľom pocit, že sú zaplavení obchodmi,“ povedal Reinhard Winiwarter z firmy Standort Marketing Agentur v diskusii na konferencii 12. sympózium o nákupných centrách spoločnosti RegioPlan Consulting, ktoré sa konalo vo Viedni.

Podľa Haralda Aichbergera z CEERES Immobilienmanagement v tomto regióne „netreba ani tak premýšľať nad revolučnými konceptmi, ale skôr nad logickým vývojom na trhu“. Z diskusie vyplynulo, že zatiaľ čo Nemecko a Rakúsko sa ukázali ako trhy odolné voči kríze, v strednej a východnej Európe je to inak.

Na jednotlivé krajiny sa treba pozerať diferencovane. Poľsko alebo Slovinsko sú napríklad prísľubom stabilného vývoja, „v Rusku a na Ukrajine sa však biznis celkom zrútil,“ hovorí Gabor Rose, šéf rakúskej textilnej firmy Magda Rose KG. Nie je to podľa neho ani tak problém pre jeho firmu, ako pre franšízových  partnerov v regióne, ktorý taký negatívny vývoj nedokážu tak skoro prekonať.

Sympózium sa do hĺbky zaoberalo motiváciou zákazníkov i budúcnosťou nakupovania. Zmeny správania návštevníkov, ktoré sa najprv prejavovali najmä v reformných krajinách medzičasom dorazili aj na rozvinuté trhy. „Spotrebiteľa často nevyženie do obchodu prázdna chladnička, ale chuť užívať si život,“ objavuje Jens Lönneker z Rheingold Institutu jav, ktorý je v strednej Európe takmer samozrejmý.

Obchody chcú logiku, nie revolúciu

Pochopiť to je kľúčové pre fungovanie každého nákupného centra. O jeho úspešnosti napokon vždy rozhodnú nie architekt a developer, ale nájomníci a návštevníci. Ďalším dôležitým bodom je udržateľnosť nákupných centier.

„Iba ak sú naprojektované ekologicky, ekonomicky a sociokultúrne udržateľne, sú pre investorov investícia so stabilnou výškou výnosov, ktorá nezávislá od krízových časov a zaručujúca úspech,“ zdôrazňuje Matthias Böning, riaditeľ nemeckej firmy mfi AG, ktorá manažuje výstavbu a prevádzku nákupných zón najmä v centrách miest na konferencii RegioPlanu. Udržateľné shopping centrá sú podľa neho oveľa viac, ako iba „zelené budovy“.

Ilustračná vizualizácia - TriGranit