Slovenské železnice sa chystajú zlepšiť pohodlie cestovania v niekoľkých mestách. Pripravuje sa rekonštrukcia alebo prestavba staníc, čiastočne aj v spolupráci so súkromnými investormi. Prvý takýto projekt už prebieha v Košiciach.

V prípade Nitry, ktorá leží nabok od hlavných rýchlikových trás majú ŽSR iné plány. Plánovali staničnú budovu zrekonštruovať, nakoniec však zmenili názor. Pripravuje sa výstavba novej budovy, ktorá má slúžiť cestujúcim aj železničnému personálu. Podľa hovorkyne ŽSR bude výstavba rýchlejšia a lacnejšia, ako rekonštrukcia starej budovy.

Keďže bude jej miesto o niečo posunuté k autobusovej stanici, mala by byť na ňu aj lepšie napojená s lepším prechodom cestujúcich do mesta. Na stanici sa majú vybudovať aj nástupiská s podchodom a pridať dve staničné koľaje, takže ich bude šesť. Nitrianska stanica sa má aj zelektrifikovať.

V Nitre si železnice pomôžu samy

Celkovo by rekonštrukcia mala stáť zhruba dva milióny eur, polovicu toho, čo prípadná rekonštrukcia 130-ročnej starej budovy. Prispieť by na ňu malo aj mesto Nitra. Od ŽSR zasa dostane ponuku na odkúpenie starej staničnej budovy aj s nevyužívanými pozemkami. Mohla by sa využiť ako kultúrne či voľnočasové centrum, mesto však o ňu pravdepodobne nemá záujem.

Kedy sa železnice do výstavby pustia, podľa M. Pavlíkovej zatiaľ nie je jasné. Bude to závisieť od ich finančnej situácie, zatiaľ sa pracuje na projektovej dokumentácii. Celkovo by stanica mala slúžiť zhruba 1200 cestujúcim denne.

V Nitre sa už dlhšie hovorí aj o rekonštrukcii autobusovej stanice, ktorá má vyše 13-ročné otvorené nástupiská a chýba jej vlastná čakáreň. Dopravná spoločnosť Veolia Transport Nitra, ktorá ju prevádzkuje, už mala dohodu s developerom, ktorý v lokalite plánoval aj vybudovanie nákupného centra a ďalších stavieb.

Počas krízy však nezískal pre projekt financovanie. Veolia teraz pre projekt na pozemkoch s rozlohou 26-tisíc m2 hľadá iného partnera. V minulosti sa hovorilo aj o spoločnej staničnej budove oboch dopravcov.

Lokalita blízkych staníc leží na okraji centra mesta, neďaleko nákupného centra Mlyny a mestského pivovaru, kde sa pripravuje veľký polyfunkčný projekt Nová Nitra s bytmi a kanceláriami.    

Nitrianska stanica pôvodne mala byť súčasťou projektu Moderná stanica, v ktorom sa jednotlivé stanice prestavujú ako projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP). Súkromní developeri tak okrem rekonštrukcie staničných budov v lokalite vybuduje aj nákupné centrum, administratívne budovy alebo bývanie.

ŽSR takto v súčasnosti ponúkajú stanice Zvolen, Banská Bystrica, Ružomberok, Štrbské Pleso, Tatranská Lomnica, Spišská Nová Ves a Prievidza. Ponuky majú vyhodnotiť do konca novembra. Už skôr tento rok ŽSR vysúťažili partnerstvo v prípade staníc Žilina a Trenčín. M. Pavlíková vysvetľuje, že do Modernej stanice vyberajú mestá podľa dôležitosti, frekvencie dopravy a počtu cestujúcich.

Nitra leží na železničnej trati Nové Zámky-Leopoldov, takže sa vlaky z Bratislavy do nej dostávajú iba okľukou. Cestujúci preto uprednostňujú autobusovú dopravu. V súčasnosti z Nitry vychádza 20 vlakov denne, 18 ďalších mestom prechádza. Už roky sa hovorí o vybudovaní 20-kilometrovej trate Trnovec nad Váhom – Nitra, ktorá by spojenie krajského mesta s Bratislavou výrazne skrátila.

Ilustračné foto - L. Railman Perný