Praha sa ako významné turistické a ekonomické centrum musí vysporiadať s 1,6 miliónmi obyvateľov a návštevníkov, ktorí sa v nej pohybujú. Tvorí až štvrtinu HDP Českej republiky a najviac sa trápi s prebytkom áut. To sú jedny zo základných ukazovateľov metropoly podľa Milana Turbu, vedúceho odboru strategickej koncepcie.
Na diskusné stretnutie organizované Inštitútom urbánneho rozvoja (IUR) prišiel hovoriť o smerovaní, ktorým sa riadi hlavné mesto. Strategický plán zohľadňuje aj slabú infraštruktúru, starnúce obyvateľstvo, stratu identity mesta a priveľký hluk.
Dokument schválený od roku 2000 ovplyvňuje procesy zmien v meste a koordinuje aktivity medzi jednotlivými oddeleniami. Výrazným spôsobom zasahuje aj do tvorby územného plánu, na ktorého novej podobe Praha pracuje už od roku 2006. Pôvodne predpokladané termíny jeho dokončenia sa odsúvajú predbežne až do roku 2014.
Okrem viacerých bodov rieši aj podporu trhu s bytmi a dostupnosť bývania. Územný plán špecifikuje aj plochy vhodné na rozvoj. „Sú to najmä brownfieldy a zanedbané lokality,“ hovorí M. Turba. Podľa neho si mesto zelené plochy chráni a uprednostňuje výstavbu na mieste starých fabrík, či iných nevyužívaných budov.
„Aby bolo mesto úspešné, musí byť fyzicky dostupné,“ poukazuje na ďalší faktor, na základe ktorého magistrát plánuje dopravu. Na odľahčenie centra sa chystajú alebo už budujú multifunkčné celky v okolí – štvrtiach Smíchov, Karlín, Holešovice-Bubny, Dejvice a Nové Butovice. Tieto časti majú zabezpečiť veľkú časť služieb z centra mesta.
Praha má pre potreby rozvoja k dispozícii počítačový model panorámy mesta zahŕňajúci pohľady z desiatok rôznych bodov. Tu vkladaním a modelovaním konkrétnych objektov diskutuje s investormi o výške, či objemoch zástavby.
Prioritou je podpora verejnej dopravy, do ktorej v súčasnosti mesto dáva približne 40 percent svojho ročného rozpočtu. Ten dosahuje 2,7 miliardy eur vrátane mestských častí. Magistrát uvažuje aj o spoplatnení vjazdu do centra po vzore napríklad Londýna tak, aby ho vyčistil od áut.
Na otázku zúčastnených, ako zabrániť sťahovaniu obyvateľov z mesta do okolitých obcí odpovedá: „Zatraktívnením samotného mesta.“ Praha má víziu aj o vzdialenejšej budúcnosti – keď vyprchá jej príťažlivosť pre firmy ako miesta s nízkymi nákladmi na pracovnú silu. „Budeme sa orientovať na vedu a výskum,“ predpovedá M. Turba na stretnutí IUR.
Ilustračné foto - Flickr