Kríza zmenila prístup obchodníkov k slovenskému trhu. Mnohé značky zmenšovali predajne či rušili tie na menej navštevovaných miestach a sústredili sa na najvyťaženejšie obchody.
Vlani však módne značky otvárali predajne aj o polovicu väčšie, než predtým bežných 600 až 800 štvorcových metrov. „Začínajú otvárať prevádzky s výmerou 1 200 až 1 400 štvorcových metrov," hovorí Peter Pohanka, letting manager CBRE Slovensko.
Naopak, predaj elektroniky, nábytku a ďalšieho nadrozmerného tovaru sa presúva na internet a obchodníci na to reagujú zmenšovaním kamenných predajní.
„Pracujú s nízkymi maržami a nákupné centrá majú tendenciu nájomné naopak zvyšovať. Čiže ďalším logickým krokom bolo zefektívnenie rozmiestnenia tovaru v predajni a znižovanie výmery," vysvetľuje P. Pohanka.
V moderných nákupných centrách na Slovensku sa podľa CBRE pohybuje priemerné nájomné okolo 16 až 17 eur za štvorcový meter za mesiac. V Bratislave od 18 do 25 eur. Obsadené boli koncom minulého roka na takmer 93 percent.
Hoci vlani nebolo otvorené žiadne väčšie klasické nákupné centrum, na trhu nastalo oživenie na strane investorov aj obchodníkov. Výsledkom je vyššia obsadenosť centier a projekty, ktoré sa začali stavať. Najvýznamnejším prírastkom je tak otvorenie prvého outletového centra One Fashion Outlet pri Voderadoch koncom októbra.
V tomto roku by mali byť otvorené dve väčšie nákupné centrá. Druhá fáza zvolenskej Europy od VAV invest zväčší centrum o takmer 8 500 m2. Už v marci by mal byť otvorený The Mall v Trnave so 7 600 štvorcovými metrami, v druhej fáze má projekt spoločnosti Top Development narásť na takmer trojnásobok.
The Mall Trnava Zdroj: Top Development
Najväčšie nákupné centrum, ktoré je aktuálne vo výstavbe, je Bory Mall od Penty za vyše 150 miliónov eur. V prvej etape má na budúci rok priniesť 55-tisíc štvorcových metrov predajnej plochy. Okrem módnych či športových značiek a ďalších predajní ponúkne aj fitnes centrum a multiplex siete Cinemax.
V lokalite Bory postupne vyrastá aj Retail Zone, kde je priestor až pre 25 predajní kategórie big-box. Z nich dve už otvorili reťazce Metro a Hornbach. Stavať by tu mali aj Merkury Market či Decathlon.
Na dlhší čas to môže byť posledné veľké nákupné centrum na Slovensku. Krajské mestá sú totiž nasýtené obchodnými priestormi viac, ako je európsky priemer. Kým v Európe pripadá na tisíc obyvateľov v priemere 260 m2 obchodov, na Slovensku je to podľa CBRE vyše 300 a v regionálnych centrách takmer tisíc štvorcov.
V takýchto mestách sa považuje trh nasýtený pri 700 m2 na tisíc obyvateľov. Túto úroveň prekračujú okrem Bratislavy aj Košice, Žilina, Nitra, Trenčín a Trnava.
Priestor na nové obchody je teda najmä v Prešove, Poprade a Banskej Bystrici. Aj tu sú však dlhšie ohlásené viaceré projekty ako Forum a Corso v Prešove, Horse a Forum v Poprade, Dituria a rozšírenie Europy v Banskej Bystrici.
Developeri sa preto sústreďujú na menšie projekty v mestách do 20-tisíc obyvateľov. „Doteraz to bolo zásadne 40-tisíc, 50-tisíc a viac obyvateľov," porovnáva P. Pohanka. Priestor tiež vidia pri menších a lacnejších formátoch ako sú retail parky a diskonty.
Výstavbu a zábeh nových centier však v mnohých prípadoch brzdí slabá kúpyschopnosť. Príkladom môže byť situácia okolo Europa Shopping Center v Leviciach.
Investori dnes podľa CBRE musia počítať pri klasických nákupných centrách s dvojročným časom na zabehnutie, kým si stabilizujú okruh zákazníkov a začnú prinášať očakávané výsledky. Výnimkou môže byť Central, ktorý ťaží z lokality v širšom centre Bratislavy.
V prípade nového formátu, akým je na Slovensku prvé outletové centrum One Fashion Outlet, dokonca odborníci hovoria o trojročnom zábehu. Mohlo by to znamenať aj opatrnejšie rozhodovanie o plánovanej druhej fáze a zmrazenie zámeru otvárať pripravovaný druhý outlet pri Senci od developera IPEC.