Obyvatelia slovenských miest si márne želajú, aby okrem nových nákupných centier, kancelárií, bytoviek a parkovísk vyrástli aj parky, športoviská či detské ihriská. Samosprávy na ne väčšinou nemajú peniaze a developeri sa príliš nehrnú do zveľaďovania okolitých verejných priestranstiev. Ani v západoeurópskych metropolách sa ľudia často nevedia dopracovať k riešeniu, ak chcú zmeniť zanedbané miesta vo svojom okolí. Aj keď rôznych občianskych iniciatív je tam podstatne viac.
Miestom, kde sa formujú rôzne aktivity na zlepšovanie verejného priestoru je v posledných rokoch najmä internet. Spočiatku bol platformou pre informovanie o zámeroch a diskusie o nich, neskôr odštartoval petície či protesty proti bezhlavej výstavbe či zničeniu ďalšej pamiatky. Teraz slúži aj na zvolávanie akcií, aké sme už zažili aj u nás vo forme upratovania sídliska či vymaľovania neutešenej zastávky pod mostom.
Najnovšie sa ľudia rovno vyzbierajú na realizáciu projektu, ktorý by inak nevznikol. Slúži na ne čoraz úspešnejší koncept crowdfundingu, teda formy investovania „davu“ do projektov pomocou kampaní na špecializovaných internetových stránkach. Úspech stránky Kickstarter inšpiroval vznik mnohých ďalších, viaceré sa zameriavajú aj na predsa len špecifickú oblasť výstavby. Ukázalo sa, že okrem vývoja nových produktov a vylepšení je crowdfunding dobrou možnosťou na prilákanie investorov aj do menších realitných projektov a čoraz častejšie sa využíva aj na verejné projekty, ktoré by si pre lokálny význam len ťažko našli peniaze a musela by ich zaplatiť samospráva.
Kým projekty na Kickstarteri a podobných stránkach sú podnikateľskými alebo umeleckými zámermi podporovanými budúcimi zákazníkmi z celého sveta, stavebné projekty potrebujú súhlas miestnych úradov a musia preto osloviť najmä presvedčivú masu miestnych obyvateľov.
Založené sú na tom, že na jednej strane široká podpora od obyvateľov vytvára tlak na úradníkov na radniciach, a ak sú projekty navyše aj finančne pokryté, sú takéto iniciatívy oveľa presvedčivejšie a úradníci im len ťažko môžu povedať nie. Jeden vydarený projekt môže navyše, ako ukazujú príklady zo sveta, zmeniť vzťahy medzi obyvateľmi a miestnymi úradmi. Úrady berú potom obyvateľov za rovnocenných partnerov schopných riešiť problémy vo svojom okolí.
Podľa Americkej spoločnosti architektov (AIA) je crowdfunding veľkým prísľubom pre architektov, od ktorých často vychádzajú podnety na projekty, ale nemajú veľký dosah na ich financovanie. Práve crowdfunding zväčšuje úlohu architektov, pretože im poskytuje priestor na predstavenie a financovanie vlastných projektov a nadviazanie spolupráce s miestnymi komunitami, píše AIA v analýze zo začiatku tohto roka. Dobrým príkladom takýchto projektov môžu byť aj slovenské Mestské zásahy, ktoré však zatiaľ slúžia skôr na vyvolanie diskusie a vzbudenie záujmu o riešenie verejných priestorov.
Príkladom realizovaného projektu vo verejnom záujme je most pre peších v holandskom Rotterdame. V rámci projektu I Make Rotterdam sa obyvatelia zbierajú na most cez rušnú ulicu rozdeľujúcu mesto. Mená darcov sú uvedené na trámoch zábradlia. Časť mosta je už hotová a bude sa postupne predlžovať podľa toho, ako budú pribúdať peniaze. Podobne v New Yorku postupuje projekt kúpaliska plávajúceho na rieke. Crowdfunding založený na darcovstve však zatiaľ nestačí pokryť veľké projekty, ako sa o tom presvedčili iniciátori kampane za zavedenie električky v americkom Kansas City. Cieľová suma dosahovala až 10 miliónov dolárov.
BD Bacata 1
Aj oveľa vyššie sumy však dokáže priniesť crowdfunding založený na investovaní, ktoré môže priniesť prispievateľom zisk. Asi najväčším projektom, ktorý takto vzniká, je 66-poschodový mrakodrap v kolumbijskej metropole Bogota. Najvyššiu budovu v krajine nazvanú BD Bacatá za 240 miliónov dolárov sa rozhodol developer financovať spolu s obyvateľmi. Po mohutnej kampani na billboardoch, v rozhlase a televízii na projekt prispelo niekoľko tisícok ľudí, ktorí za podiel na vlastníctve budovy spolu zaplatili už vyše 150 miliónov dolárov. Skupina Fidi Global, ktorá je za projektom, takto už financovala kluby, hotely a nákupné centrá.
Inou komerčnou oblasťou, ktorá využíva crowdfunding, je cestovný ruch. Britský reťazec Journeys Hostels plánuje na hostel premeniť starý pub v Londýne. Kampaň, v ktorej chce získať 200-tisíc libier, spustila začiatkom januára. V americkom San Diegu zas zbierali štvrť milióna dolárov na vybudovanie hostelu zameraného na ubytovanie umelcov.
Foto – FiDi Global, ICIC, I Make Rotterdam