Hotel Panoráma mal byť symbolom nového Štrbského Plesa. Aspoň také plány s ním mali architekti pripravujúci tatranskú osadu na majstrovstvá sveta v klasickom lyžovaní, ktoré privítali Tatranci v roku 1970. Práve pri ich príležitosti hotel postavili. Jeho architektom bol Čech Zdeněk Řihák, ktorý ho naprojektoval v rokoch 1965 až 1967.
Hotel prešiel v rokoch 2008 až 2010 rozsiahlou rekonštrukciou, keď bola časť hotelových kapacít premenená na apartmány. Kultový hotel však dnes nenájdete len na stránkach, ktoré sa venujú ponuke ubytovania, ale aj na realitných portáloch. Je na predaj, majitelia si ho cenia na 17 miliónov eur. O aktuálnej situácii a plánoch hovorí pre TREND Reality spolumajiteľ hotela Dušan Holeš.
Slovensko má za sebou najlepší rok v cestovnom ruchu. Pocítili ste to aj vy?
Čo sa uvádza v štatistikách, že Tatry mali minulý rok najväčšiu návštevnosť, je síce pravda, ale prevažuje počet turistov, ktorí bývajú mimo hlavných tatranských stredísk. Ráno prídu na Štrbské Pleso a večer odchádzajú. Máme to zachytené aj v štatistikách, keď bol rok 2016 z pohľadu nás aj ďalších hotelov v okolí horší ako rok 2015.
Čím si to vysvetľujete?
Najmä tým, že ľudia hľadajú lacnejšie ubytovanie. Asi je im lacnejšie vyjsť autom zo Štrby alebo iných podtatranských obcí autom či zubačkou, stráviť tu celý deň a večer sa vrátiť do svojho ubytovacieho zariadenia. Kým v podhorí zaplatia za noc cca 20 eur, tu sa cena pohybuje okolo päťdesiatich eur.
Keď k poklesu záujmu dochádzalo v minulosti, hotelieri reagovali úpravou cenníkov. Neuvažovali ste nad tým?
Sme štvorhviezdičkový hotel a sme zameraní na určitú klientelu. Cena 50 eur za osobu a noc s polpenziou určite nie je vysoká. Nižšie ceny občas ponúkame v mimosezóne cez zľavové portály, ale toto nie je cesta, ktorou sa chceme uberať.
Nepomohla vám v tomto smere aj na sneh priaznivá zima?
Paradoxne nie. Je slabšia ako minulá. Keďže sneh majú aj v nižšie položených strediskách, lyžiari sa rozdelili. Treba si v tomto smere povedať aj to, že Tatranská Lomnica a Štrbské Pleso sú v porovnaní zo zahraničím na lyžovanie drahé. Zima bohatá na sneh v nižších polohách nám tak skôr uškodila.
Hotel Panorama pred rekonštrukciou v roku 2007. Zdroj: Sita/Rastislav Ovšonka
Váš hotel je na predaj. Dokonca sa objavil aj na realitných portáloch. Prečo ste sa uchýlili k tomuto kroku?
Tento krok bol jasný už na konci roku 2007, keď sme sa ako spoločnosť rozhodli hotel kúpiť. Našim cieľom bolo komplex zrekonštruovať, apartmány a komerčné priestory predať, prípadne pripraviť na prevzatie niekomu, kto by chcel hotelový rezort prevádzkovať. Správali sme sa klasickým developerským spôsobom: kúpiť, zrekonštruovať a predať. Sme dvaja spoločníci a ani jeden z nás vtedy nemal skúsenosti s hotelovým biznisom.
Asi to bolo zle načasované.
Bolo. Prišiel koniec roku 2008 a už sa všetko začalo rúcať. Predaj apartmánov sa zastavil a my sme stáli pred rozhodnutím, čo ďalej. V podstate sme mali len dve možnosti, buď to necháme len na prevádzke apartmánov, alebo dokončíme reštauráciu a kuchyňu a rozbehneme to ako hotel. Našťastie, rozhodli sme sa pre druhú možnosť.
Neľutujete to dnes?
Určite nie. Inak by to bol mŕtvy objekt, do ktorého by chodili len majitelia apartmánov. A to nebol náš cieľ. Od začiatku sme chceli vytvoriť dovolenkový rezort a to sa nám podarilo.
Sú ešte nejaké apartmány na predaj?
S predajom sme skončili asi pred rokom a pol. Nechceli sme totiž znižovať ubytovaciu časť, aby prípadný nový majiteľ mal v tomto smere voľnejšie ruky. Dnes je ubytovacia kapacita nastavená na 120 pevných lôžok, čomu zodpovedá aj hotelová reštaurácia a kongresové priestory.
Máte na prenájom nejaké komerčné priestory?
V minulosti sme tu mali Intersport. Ten sme zrušili a spravili sme z neho kongresovú sálu. Ekonomicky je to výhodnejšie ako prenajímať plochu pre obchodné prevádzky.
Nie je problém lákať na kongresové stretnutia?
Ľudia sem chodia. Je to veľmi významné vyplnenie medzisezónnych období. Bez toho by sa tu nedalo existovať.
Keď ste v roku 2010 dokončili celý komplex, nesnažili ste sa ho predať?
Boli tam pokusy. Neoslovovali sme realitné kancelárie, skôr sme sa dopytovali cez známych. Nechceli sme to pustiť otvorene do sveta. Cez realitné kancelárie hľadáme nového majiteľ asi rok. Aj tu sme však postupovali cez známych. Išlo najmä o to, aby sme túto ponuku vyslali do zahraničia. Nepredpokladáme, že kupca nájdeme na Slovensku.