Štatút Garančného fondu definuje pravidlá a postupy pri vybavovaní sťažností a sporov. „Vyriešením sporu už nebude len vylúčenie realitnej kancelárie z NARKS, ktoré spotrebiteľovi v konečnom dôsledku nepomôže, ale reálne uspokojenie jeho finančných pohľadávok voči realitnej kancelárii,“ hovorí viceprezident asociácie Martin Čapo.

Výhodou Garančného fondu bude pre klientov podľa neho aj rýchlosť konania a rozhodovania v sporoch. NARKS tak získava väčšie kompetencie a rozhodovacie práva, vďaka ktorým môže lepšie chrániť klientov.

„Za posledné obdobie smerovalo naše úsilie k hľadaniu riešení, ktoré by maximálne zohľadnili bezpečnú spoluprácu v rámci členskej základne realitných kancelárií NARKS. Pred piatimi rokmi sme zaviedli pre všetkých členov povinné poistenie realitnej činnosti,“ opisuje prezident asociácie Ján Pálenčár.

Garančný fond sa bude používať v prípadoch, keď orgány NARKS zistia pochybenie v postupe členskej realitnej kancelárie a tá i napriek výzve na nápravu nebude ochotná rešpektovať toto rozhodnutie.

Spor o časť provízie, keď služba realitnej kancelárie nebola dodaná s najvyššou kvalitou, alebo spor o rezervačný poplatok, keď nie vinou klienta neprišlo k podpisu zmlúv, bude môcť prebrať na seba Garančný fond. Klienta môže odškodniť do výšky jeho pohľadávky voči členovi NARKS, v jednom spore však maximálne v sume päťtisíc eur.

Štatút Garančného fondu schválila 20. Konferencia NARKS minulý piatok. Fond bol vytvorený z finančných rezerv asociácie vo výške 50-tisíc eur. Každoročne sa bude zvyšovať o 10 percent z členských príspevkov realitiek. Prispieť doňho môžu aj sponzori. Maximálna výška Garančného fondu je stotisíc eur.

Ak disponibilný zostatok klesne pod 40-tisíc eur, predsedníctvo NARKS podá konferencii asociácie návrh na mimoriadny príspevok od členov.