Kde nie sú lóve, ani obchodné centrum neberie
Redakčný blog

Autori TREND Reality o tom, čo majú chuť okomentovať. Ale aj názory, ktoré podľa nás stojí za to si prečítať. Pozrite si aj ďalšie blogposty.

Ak sa na východnom Slovensku neoplatí na niečo momentálne čakať, tak je to príchod veľkých nákupných centier. Obchody s prenajímateľnou plochou od 20-tisíc štvorcových metrov tu jednoducho tak skoro stáť nebudú, ak vôbec.

Výnimku tvoria Košice. Pred Vianocami tu bude otvárať svoje brány štvrtý Aupark na Slovensku s plochou 34-tisíc štvorcov. Priestory o 1 100 m2 nedávno rozšírilo aj obchodné centrum Optima.

Posledným "vraňarským" hráčom je Galéria Košice, ktorý už teraz zaostáva v návštevnosti za Optimou a po otvorení Auparku sa bude musieť ešte viac obracať. Aj to je dôkaz toho, že metropola východu bude na dlhý čas obchodnými plochami zaplnená.

Neporovnateľne horšie sú na tom Prešovčania, ktorí o svojom novom nákupnom centre „hutoria“ už niekoľko rokov. Zatiaľ stále jediným hráčom v meste je nákupné centrum Max. Tretie najväčšie mesto na Slovensku tak patrí k destináciám s najnižším počtom obchodných plôch na jedného obyvateľa.

O metropolu Šariša sa pritom v minulosti zaujímalo viacero developerov. Nakoniec sa z hry o výstavbu nákupného centra vzájomne vyšachovali. V júni tohto roka sa síce viceprimátor mesta René Pucher nechal počuť, že situácia sa má pomaly meniť, no jediné čo sa odvtedy v meste zmenilo je len počasie.

Jediným z mála, kto súčasnosť nevidí až tak čierne, je Michal Šourek zo spoločnosti MSG Holding. V jednom diskusnom paneli o situácii povedal, že ak by uspel každý z nich, tak by mal dnes ťažkosti s prenájmom prevádzok na dennom poriadku.

A práve tu tkvie základ problému. Priestor od ukrajinských hraníc až po Kráľovú hoľu je arénou šetriacich zákazníkov, kde pri nákupoch rozhoduje každý cent. Je to jednoducho oblasť Kauflandov, Lidlov, lacnej kuraciny z Poľska a priemernej mzdy na úrovni 600 eur za mesiac, ktorú aj tak dosiahne málokto.

O posedávanie v kaviarničkách, či "chrúmanie popcornu" v multiplexe východniari nemajú záujem. Vlastne majú, ale väčšina z nich si túto zábavku užíva v Bratislave od doby, keď sa sem prisťahovala za prácou. A tí, ktorí tam ostali a majú na to, sa do krásavice na Dunaji, či iného mesta, pohodlne dostavia na svojom BMW.