Prehľad o cenách realít, súpis všetkých nehnuteľností jedného vlastníka, kópia listu vlastníctva s kompletnou chronológiou zmien či možnosť nechať si zmerať pozemok.

Návrh nového katastrálneho zákona prináša viacero noviniek, ktoré by mali zrýchliť a spresniť evidenciu majetku. Zároveň majú viesť k vytvoreniu centrálneho informačného systému katastra umožňujúceho poskytovať informácie elektronickou formou na informatívne aj právne účely.

Nový zákon, ktorý predložil Úrad geodézie, kartografie a katastra SR do medzirezortného pripomienkového konania, by mal platiť od 1. júla 2015.

Kataster by mal byť v budúcnosti oveľa presnejší. Väčšina pozemkov bola lokalizovaná ešte v historických uhorských geodetických systémoch, ktorých presnosť nezodpovedá dnešným požiadavkám.

Nový zákon zavádza presnejšie určenie hraníc pozemkov s možnosťou spätného zmerania v teréne, čo je nevyhnutné aj pre vytváranie vektorovej katastrálnej mapy. Vlastníci dostanú možnosť aj sami si zabezpečiť presné meranie v teréne. Presnejšie budú aj definície napríklad stavieb a budov, mení sa obsah listu vlastníctva.

Kataster ponúkne o rok aj evidenciu cien

Kataster by mal byť presnejší Zdroj: Maňo Štrauch

Zavedie aj nové prvky ochrany vlastníka pri prevode nehnuteľnosti, napríklad doručovaním písomností pôvodnému vlastníkovi vždy, aj keď bude v konaní zastúpený splnomocnenou osobou. Ľahšie by malo byť doplnenie alebo zmena údajov v katastri a opravy chýb.

Novinkou je aj súpis nehnuteľností. Ide o zoznam všetkých nehnuteľností jedného vlastníka, nájomcu alebo správcu. Obsahovať má len základné údaje o nehnuteľnostiach a právach k nim a poskytnúť tak súhrnnú informáciu napríklad pre daňové alebo exekučné konania. Občan sa nebude musieť preukazovať množstvom listov vlastníctva, postačí mu jeden dokument.

Kópia z listu vlastníctva bude po novom obsahovať nielen aktuálne údaje z katastra, ale aj údaje o všetkých predchádzajúcich zápisoch a naskenované originály listov vlastníctva. Bude sa dať využiť aj na právne úkony, nielen pre informáciu, ako doteraz.

Údaje z celého Slovenska budú vďaka centrálnemu systému katastra poskytovať všetky okresné úrady. Výpisy a kópie z celého územia budú vydávať aj takzvané osvedčujúce osoby, napríklad pošty.

Centrálny systém umožní podávať návrhy v elektronickej podobe prostredníctvom elektronickej podateľne, ktorá bude súčasťou internetového portálu úradu. Lehota na zápis do katastra sa pri elektronickom podaní skráti na 30 dní, v papierovej podobe bude 60 dní.

Do obsahu katastra sa zavedie evidencia cien nehnuteľností, ktorá umožní získať prehľad o vývoji cien. Údaje však budú úrady poskytovať len vymedzenému okruhu osôb - vlastníkovi, štátnym orgánom, Národnej banke Slovenska, osobám z odboru oceňovania nehnuteľností či tým, ktoré vyhotovujú cenové mapy.

Úrad dostane aj novú kompetenciu viesť zoznam autorizovaných geodetov a kartografov a vydávať autorizačné pečiatky, čo teraz robí výlučne Komora geodetov a kartografov. Uchádzači by tak mali byť odbremenení od administratívy.

Menia sa aj niektoré poplatky. Napríklad nový výpis vlastníctva s chronológiou zmien bude stáť 25 eur, klasický výpis bude naďalej spoplatnený ôsmimi eurami. Návrh na vklad zdražie zo 66 na 70 eur, pri elektronickom podaní zostáva polovičná zľava.