Segment obchodných nehnuteľností sa v niektorých európskych krajinách dostal z najhoršieho a smeruje k rastu. V tomto smere platí princíp „first in, first out“ – koho kríza postihla najskôr, ten sa z nej aj najrýchlejšie dostáva. Veľká Británia z krízy už určite vybŕdla. Na realitnom veľtrhu MAPIC vo francúzskom Cannes to povedal výkonný riaditeľ holandskej developerskej a správcovskej spoločnosti Multi Corporation Glenn Aaronson.

Stabilizovali sa podľa neho ďalšie trhy ako Holandsko, Nemecko alebo Poľsko. Stále nadol mieria Španielsko, Grécko, či niektoré regióny Francúzska, sú však pred zastavením poklesu. „Medzi najprudšie rastúce krajiny patrí Turecko, je to však aj preto, že najviac klesalo,“ myslí si G. Aaronson. „Najmenej boli zasiahnuté krízou nákupné centrá v Škandinávii.“

Veľtrh MAPIC, ktorý sa špecializuje na segment shopping centier v realitnom odvetví, sa tento rok vyznačuje najmä silnou prítomnosťou tureckých a poľských investorov. Ide o krajiny, ktoré podľa odborníkov skrývajú aj najväčší potenciál. Viceprezident poľskej investorskej firma Mayland Real Estate Yann Guen je presvedčený, že Poľskom kríza nezakývala, výrazne ju nepocítilo. „Možno iba v tom, že sa investori teraz sústreďujú na veľké mestá, nie na stredné a menšie ako pre 3 až 4 rokmi“, dopĺňa.

Investori Slovensko preskakujú

Poľsko má okrem najväčších miest ako Varšava, Krakov alebo Lodž aj desiatky miest so stovkami tisíc obyvateľov, celkovo je v krajine 40 miest nad 100-tisíc obyvateľov. Pre investorov je teda zaujímavé, podľa Yanna Guena je aj vo veľkých mestách ešte dostatok priestoru na nákupné centrá.

Naopak, opatrne sa investori na rozdiel od minulosti stavajú k Rusku, Rumunsku a Bulharsku, kde zažili prudký pokles dopytu a maloobchodného predaja. Na druhej strane sa množia projekty z exotických krajín ako Egypt, India alebo Líbya. Naopak, z veľtrhu sa celkom stratili dubajskí a kuvajtskí developeri.

G. Aaronson, ktorého firma pripravuje na Slovensku dva projekty v Prešove a Poprade vysvetľuje, že krajina má výhodu v lepších ekonomických výsledkoch, investori ju však často preskakujú preto, že je malým trhom.

Napriek tomu si Vladimír Kozár z developerskej firmy Realiz, ktorá na veľtrhu prezentuje projekt nákupného outlet centra One Fashion pri Voderadoch na západe Slovenska, záujem obchodníkov pochvaľuje. Okrem Realizu vystavuje na veľtrhu MAPIC aj HB Reavis Group. Predstavuje najmä svoje Auparky na Slovensku a v Česku.

Investori Slovensko preskakujú

Ilustračné foto - Peter Kremský