Problém nie je vo financiách, ani samotnom investorovi, ale v neochote mesta spolupracovať. Tvrdí to investorská spoločnosť Transprojekt, ktorá stojí za chystanou prestavbou hlavnej železničnej stanice a celého Predstaničného námestia na moderný polyfunkčný komplex. Mesto nechce odovzdať pozemky.
„Investorovi napriek zaplateniu zmluvne dohodnutej prvej časti kúpnej ceny v januári 2011 neboli ani po dvoch rokoch odovzdané do užívania pozemky, na ktorých má byť projekt realizovaný,“ sťažuje sa v oficiálnej správe. Za parcely pritom spolu s nájmami doteraz zaplatil 1,56 milióna eur. Mestu navyše ponúka hotovostnú platbu ďalších 1,8 milióna a zvyšok vo forme vyvolaných investícií.
„Považujeme to za prejav dobrej vôle, aj vzhľadom na finančné problémy mesta,“ tvrdí Transprojekt, podľa ktorého sa celkovo v rámci projektu počíta s investíciami na úrovni 200 miliónov eur. To zahŕňa aj komerčne využívané stavby v podobe obchodov, kancelárií, hotela, ale aj nových križovatiek, dopravných napojení, či novej staničnej haly.
Nepozdáva sa mu ani debata o odčlenení pozemkov pre premávku električiek na stanicu, čo znamená závažný zásah do projektu. „Budeme to považovať za poškodenie projektu, znemožnenie jeho realizácie v stanovenom termíne a zmarenie doterajších investícií v celkovej výške cca 16 miliónov eur, ktoré si budeme chrániť všetkými dostupnými právnymi prostriedkami.“
Mesto ako brzdu projektu označuje aj spor so spoločnosťou Intermont, ktorá má prenajatú časť pozemkov a dlh na nájomnom spolu s úrokmi vo výške 830-tisíc eur. Napriek personálnemu prepojeniu s Transprojektom však ide podľa investora Hlavnej stanice o dve rozdielne spoločnosti a mesto sa teda pri hájení svojich nárokov na nich nemá odvolávať.
„Vedenie spoločnosti Transprojekt vyzýva zástupcov hlavného mesta, aby nevytvárali ďalšie prieťahy v rámci projektu a na februárovom mestskom zastupiteľstve priamo vyjadrili svoj záujem a potvrdili svoje rozhodnutie z júna 2012,“ informuje firma.
Investor sa bráni aj spájaniu s predošlými projektmi, za ktorými stála prostredníctvom Igora Balla personálne prepojená firma I.P.R. a ďalšie. Tým je s dlhým meškaním dokončený Astoria Palace oproti prezidentskému palácu, stále nedoriešené divadlo Astorka, či vežiak na Račianskom Mýte. Čerstvým prípadom je pozastavená stavba Zelenej kocky na Hodžovom námestí, za ktorou stoja taktiež ľudia okolo I. Balla. Táto minulosť vyvoláva otázniky o schopnosti firmy vybudovať novú hlavnú stanicu.
Vizualizácia - Transprojekt