Toto nie je aktuálny text k podaniu dane z nehnuteľností za rok 2010.
Aktuálne informácie nájdete na tomto linku.
eTREND vám prináša jednoduchý návod na to, ako podať daň z nehnuteľností spolu s potrebnými tlačivami i sadzbami.
V porovnaní s rokom 2009 nenastali v dani žiadne zmeny, ktoré by sa priamo týkali občanov alebo firiem. Decembrová novela zákona o miestnych daniach a poplatkoch zaviedla novú povinnosť len pre obce a mestá ako správcov dane.
Po prvýkrát v tomto roku musia do 31. marca predložiť ministerstvu financií údaje o dani z nehnuteľnosti. Ide napríklad o počty daňovníkov, rozmery zastavanej či obytnej plochy, o vyrubenej dani a podobne za zdaňovacie obdobie roka 2009.
Kto podáva priznanie
Daňové priznanie k dani z nehnuteľností treba podať za pozemky, stavby, byty, rodinné domy či nebytové priestory, ktoré zmenili v roku 2009 vlastníka. Rozhodujúci je pritom stav vlastníctva k 1. januára 2010 potvrdený katastrom. Daňové priznanie treba podať aj vtedy, ak nastala dôležitá zmena oproti predchádzajúcemu roku.
Tip: všetky potrebné tlačivá nájdete na tomto linku.
Daňové priznanie sa podáva na obecnom alebo mestskom úrade, nie na daňovom úrade. Každoročne tak treba urobiť osobne alebo poštou do 31. januára. Keďže tento deň pripadá na deň pracovného pokoja, termín sa posúva na 1. februára. Vlastníci nehnuteľností, ktorí už v predchádzajúcich rokoch podávali daňové priznanie, nemusia tak robiť opakovane každý rok, ak nenastali vo vlastníctve a užívaní nehnuteľnosti žiadne zmeny. Daňovú povinnosť si splnia zaplatením dane po zaslaní výmeru.
Daňové priznanie podávajú:
1. Noví vlastníci, ktorí nadobudli nehnuteľnosť:
- darovaním
- dedením
- kúpou
- dražbou
- rozhodnutím súdu (napr. vysporiadanie BSM)
2. Doterajší vlastníci, ak nastali zmeny:
- bolo vydané stavebné povolenie na stavby, nadstavby a prístavby
- bolo vydané kolaudačné rozhodnutie
- došlo k zmene užívania nehnuteľnosti (z bývania na podnikateľské účely)
V takýchto prípadoch ide o zmeny, ktoré majú vplyv na výšku dane. Tieto treba nahlásiť oddeleniu miestnych daní a poplatkov na miestnom alebo obecnom úrade najneskôr do 30 dní odo dňa ich vzniku. Pre daňovníka to znamená znova podať daňové priznanie nielen za nehnuteľnosť u ktorej došlo k zmene, ale aj za všetky ostatné nehnuteľnosti, za ktoré už bolo v minulosti podané priznanie.
Daňové priznanie netreba podať, ak:
- sa zmenili sadzby dane
- sa zmenili podmienky oslobodenia
- sa zmenila hodnota pôdy
- uplynula 5-ročná lehota na oslobodenie
- je nehnuteľnosť vo vlastníctve obce, štátu, cirkvi, verejných škôl, SČK, zahraničných zastupiteľstiev a veľvyslanectiev
Viacerí vlastníci
Ak má nehnuteľnosť viac vlastníkov, daňové priznanie podáva:
- každý vlastník sám za seba, alebo
- jeden vlastník spoločne za všetkých spoluvlastníkov (na základe dohody)
- výnimka: za manželov podáva priznanie iba jeden z nich (ide o BSM)
Občan alebo firma musí podať toľko daňových priznaní, koľko vlastní nehnuteľností. Za každú nehnuteľnosť jedno priznanie. Daň z nehnuteľnosti si musí daňovník vypočítať sám. Vychádza pritom z údajov uvedených v liste vlastníctva, kúpno-predajnej zmluve či iných nadobúdacích dokumentoch (s vyznačeným dátumom právoplatnosti), ktoré vpisuje do tlačiva (všetky potrebné tlačivá nájdete na tomto linku). Používajú sa tie isté ako za zdaňovacie obdobie roka 2008.
Tip: sadzby miestnych daní v krajských mestách nájdete na tomto linku.
Odporúčané prílohy k daňovému priznaniu:
- list vlastníctva
- kúpno-predajná zmluva
- osvedčenie o dedičstve
- stavebné povolenie
- kolaudačné rozhodnutie
- darovacia zmluva
- iné doklady preukazujúce nadobudnutie
Sadzby dane
Hoci obce a mestá môžu meniť ročné sadzby dane z pozemkov, stavieb a nebytových priestorov každý rok s platnosťou od 1. januára, sadzby platné na rok 2010 v porovnaní s minulým rokom nezvyšovali. Väčšinou zostávajú v platnosti sadzby schválené vo všeobecne záväzných nariadeniach z roku 2008. Ak ich ešte samosprávy neprepočítali na eurá, musí tak urobiť daňovník – na 2 desatinné miesta na najbližší cent nadol.
ODPORÚČANIE: Sadzby daní sú schválené vo všeobecne záväzných nariadenia miest a obcí. Sú k dispozícii priamo na úradoch i na internetových stránkach samospráv. Sadzby krajských miest vám ponúkame ako priamy link tu.
Základné limity pre ročné sadzby dane z nehnuteľností – pozemkov, stavieb, bytov a nebytových priestorov – určuje zákon o miestnych daniach a poplatkoch. Obce môžu ročnú sadzbu dane zvýšiť alebo znížiť v závislosti od lokality umiestnenia nehnuteľnosti, účelu používania i počtu nadzemných podlaží, ale nesmú presiahnuť určitú hranicu.
1. Ročná sadzba dane z pozemkov = 0,25 % zo základu dane.
Základ dane = hodnota pozemku
Hodnota pozemku = výmer pozemku (m2) x hodnota pôdy (podľa prílohy č. 1 zákona)
Výpočet dane = základ dane x 0,25 %
2. Ročná sadzba dane zo stavieb = 0,033 € za každý aj začatý m2
Príplatok = za každé nadzemné podlažie
Základ dane = výmera zastavanej plochy (m2) vrátane podzemných priestorov (pivnice) a nadzemných priestorov, okrem 1. nadzemného podlažia
Výpočet dane = základ dane (m2) x 0,033 €
3. Ročná sadzba dane z bytov a nebytových priestorov v dome = 0,033 € za každý aj začatý m2 podlahovej plochy
Základ dane = výmera podlahovej plochy (m2) okrem balkóna, lodžie, spoločných priestorov
Výpočet dane =základ dane (m2) x 0,033 €
Zľavy na dani
V právomoci každej obce či mesta je určiť nielen nehnuteľností, ktoré môžu byť oslobodené od dane. Môžu to byť aj osoby s nárokom na oslobodenie od dane či jej zníženie (až o 50 %), ak im nehnuteľnosť slúži na bývanie (rodinný dom, byt) alebo pre ich potrebu (garáž, skleník, fóliovník, nebytový priestor). Na jednu nehnuteľnosť môže byť iba jedno zníženie dane, to najvýhodnejšie. Informujte sa na svojom miestnom či obecnom úrade.
Nárok na zľavu môžu mať osoby:
- poberajúce dávky v hmotnej núdzi (potvrdenie UPSVaR o poberaní príspevku)
- občania starší ako 62 rokov (veková hranica nie je pre samosprávy záväzná, môžu si ju upraviť)
- občania s ťažkým zdravotným postihnutím (fotokópia preukazu ZŤP osoby)
- bezvládni občania
Platobný výmer
Daň z nehnuteľnosti sa platí na základe platobného výmeru (link na platobný výmer). Výmer musia obce a mestá doručiť najneskôr do 31. mája 2010. Nedostanú ho tí daňovníci, ak boli oslobodení od platenia dane, alebo ich dańová povinnosť neprekročila 3 €.
Daň treba zaplatiť do 15 dní od doručenia výmeru naraz v jednej sume do výšky, ktorú si určí obec alebo mesto. Ak tento limit prekročí, napríklad v Bratislave je to 66 €, tak zvyčajne súhlasí so splátkovým kalendárom v určených lehotách.
Daň možno zaplatiť:
- poštovou poukážkou
- bezhotovostným prevodom v banke
- v hotovosti v pokladni obce / mesta ( max. 300 €)
- platobnou kartou
Foto na titulke - Flickr