Developer a prevádzkovateľ nákupných centier Avion Shopping Park a Ikea sa už nebude pri rozširovaní podnikania spoliehať iba na vlastné projekty. Podľa novej stratégie schválenej koncom septembra hodlá Inter Ikea Centre Group (IICG) kupovať aj hotové centrá.
Zdroje máme pripravené, ale chýba nám kvalitná ponuka, hovorí David Nekovář, nový riaditeľ pre expanziu a akvizície v Inter Ikea Centre Group ČR/SR.
Záujem majú len o niekoľko najväčších miest v krajine s väčšou spádovosťou. Aj tu sa sústreďujú len na najlepšie nákupné centrá. „Mali by mať potenciál, kvalitnú lokalitu, dobrú dopravnú dostupnosť a priestor pre ďalší rozvoj,“ približuje D. Nekovář.
Na Slovensku by mohli byť z takýchto nákupných centier na predaj košický Aupark či bratislavská Eurovea. Jej írsky developer Ballymore Group sa v čase otvorenia v roku 2010 vyjadril, že plánuje predať 50-percentný podiel na financovanie druhej fázy projektu.
Developer Auparkov HB Reavis už úspešne predal nákupné centrá v Bratislave a Žiline veľkým medzinárodným hráčom. Nový majiteľ bratislavského centra Unibail-Rodamco, ktorý aktuálne investuje 40 miliónov eur do jeho modernizácie, mal pôvodne záujem aj o žilinský a košický Aupark, medzinárodná firma však zmenila stratégiu a sústreďuje sa len na veľké mestá.
Wola Park vo Varšave Zdroj: Europtima
IICG zatiaľ o konkrétnych centrách a rokovaniach nehovorí. Aj keď developer si uvedomuje nasýtenosť trhu nákupnými centrami, pri rozširovaní sa nechce držať pri zemi.
Prvou akvizíciou je Wola Park vo Varšave. V nákupnom centre otvorenom v roku 2002 v západnej časti poľskej metropoly je na ploche vyše 58-tisíc štvorcových metrov 197 predajní, prevažne módnych značiek. IICG plánuje centrum rozšíriť. V Poľsku už vlastní sedem nákupných centier rôznych formátov.
Spoločnosť pokračuje aj vo výbere vhodných lokalít pre nové Avion Shopping Parky v Česku aj na Slovensku. Dlho avizované centrum vrátanej obchodného domu Ikea v Košiciach sa však odsúva. V plánoch Ikea je až v horizonte šiestich rokov spolu s Prahou, Plzňou a Hradcom Králové.
Otvorenie centra v Košiciach mali podľa informácií TRENDreality.sk brzdiť obavy o kúpyschopnosť východoslovenského regiónu aj veľká konkurencia fungujúcich centier.