Chcete vlastnú realitku? Nie je ľahké uspieť
Blog Rastislava Štalmacha

Dvadsať rokov pracuje v obchode, financiách a realitách. V roku 2006 založil a vedie úspešnú slovenskú realitnú spoločnosť - ARCHEUS celoslovenská sieť realitných kancelárií. Každá kancelária je samostatný právny subjekt fungujúci na princípe franšízingu. Zároveň je členom predsedníctva NARKS (Národná asociácia realitných kancelárií Slovenska) a jej školiteľom. Prečítajte si aj ďalšie blogposty.

Títo ľudia sa dajú rozdeliť na tri kategórie:

  1. nespokojní realitní makléri
  2. nespokojní klienti
  3. všetci ostatní, ktorí v tom vidia „veľký biznis“ pri malej námahe

Keďže školím nováčikov (začínajúcich realitných maklérov) v NARKS a práve minulý týždeň sme mali takéto školenie, vidím „ v priamom prenose“, aké skreslené a veľakrát až naivné predstavy majú ľudia, ktorí si chcú založiť realitnú kanceláriu.

Keďže na Slovensku je založenie realitnej kancelárie „relatívne jednoduché“, idú bezhlavo do toho. Neuvedomujú si, že je to podnikanie ako každé iné a aj na to je potrebný kapitál a každý mesiac sa ide od nuly. Predáš – máš, nepredáš – nemáš a ešte musíš pokryť fixné náklady na prevádzku.

Myslia si, že stačí zopár eur na inzerciu, mobil, auto a trocha námahy a je vymaľované, provízie sa sypú samé a bez námahy. Realita je trochu iná.

Keď som pred takmer desiatimi rokmi začínal s realitami, mal som za sebou už 10 rokov skúseností v obchode (predaji aut, poistiek a hypoték), a z toho 5 rokov skúseností s vedením tímu ľudí (predajcov). V tom čase bola konkurencia niekoľkonásobne menšia.

Už vtedy som zvažoval zapojiť sa do nejakej siete realitných kancelárií, ale v tom čase žiadna relevantná na Slovensku nebola.

Preto sme sa rozhodli založiť si vlastnú realitnú kanceláriu spolu s manželkou. Pripravovali sme sa 9 mesiacov. Od vymyslenia loga, založenia s.r.o., výberu priestorov, zariadenie, prípravy a vyškolenia seba aj tímu 4 maklérov až po zabezpečenie financovania na najbližších 12 mesiacov (ak by to náhodou nešlo tak, ako sme si naplánovali). Napriek tomu, že už predtým som pôsobil v poisťovníctve a bankovníctve o realitách som veľa nevedel a zobral som si k sebe na rozbeh aj maklérku, ktorá to už nejaký čas robila a vedela základne postupy a samozrejme právnika.

Je zaujímavé, aké skreslené a mylné predstavy majú realitní makléri, ktorí pracujú v realitnej kancelári niekoľko týždňov a už si idú zakladať svoju vlastnú kanceláriu s presvedčením, že oni to dokážu lepšie a hlavne im zostane celá provízia.

Neuvedomujú si niekoľko veľmi dôležitých veci.

Provízia im ostane, ale pribudne aj množstvo nákladov napr. nájom, zariadenie kancelárie (nábytok, tlačiareň, PC...), poplatky za inzerciu na realitných portáloch, marketing, webová stránka, založenie s.r.o., náklady na právnika (ak to chcú robiť seriózne), ekonómku, náklady na auto a telefón, atď.

Dôležitú vec, na ktorú zabúdajú, a to že ich nikto nepozná, čím sa zaradia do zoznamu X stoviek „skúšajúcich kolegov“. Znamená to, že nemajú čo iné ponúknuť klientovi a zrazu zmizla výhoda „zastrešenia“ inej skúsenej realitnej kancelárie.

Taktiež množstvo maklérov si neuvedomuje, že ak pracuje pod zabehnutou značkou tak dostane províziu ako prvý a majiteľ kancelárie dostane províziu, až keď zaplatí všetky účty vrátane maklérovej provízie.

Na druhej strane chápem maklérov, ak nie sú spokojní tam, kde pracujú, pretože im to neprináša žiadnu pridanú hodnotu vo forme vzdelávania, spolupráce a nehovoriac o tom, že nedostanú zaplatené za uzavretie obchodu načas alebo dokonca vôbec. V takomto prípade je čas odísť.

Majú štyri možnosti:

  1. Skončiť s realitami nadobro
  2. Nájsť si lepšiu realitnú kanceláriu (ideálne na odporúčanie)
  3. Založiť si vlastnú (s výhodami aj nevýhodami vyššie uvedenými)
  4. Zakúpiť si licenciu a otvoriť si vlastnú kanceláriu pod menom osvedčenej značky

Už je iba na každom, aby si zvážil či na to má (financie, schopnosti, vedomosti a vytrvalosť), aby začal a vydržal, až kým sa bude dariť. Je to podnikanie ako každé iné, kde sú náklady, príjmy a práca s ľuďmi (maklérmi, klientmi a partnermi).

Skúste sa zamyslieť, koľko vašich známych za posledných 5 rokov začalo robiť v realitách a koľko z nich je úspešných, spokojných a robí to doteraz.