Kríza zatriasla stavebným trhom nielen v západnej Európe. Nedostatok práce pocítili aj spoločnosti na Slovensku či v Česku. Viaceré sa dostali na kolená a hľadajú záchranu v novom majiteľovi. Podľa českého portálu e15.cz je u susedov na predaj niekoľko menších a už aj stredných firiem.

Hoci sú v porovnaní s predkrízovými časmi za dobrú cenu, potenciálni záujemcovia si uvedomujú, že môžu predstavovať časovanú bombu. Hodnotu firmy totiž v časoch prebytku stavbárov predstavujú jej zákazky. A aby ich spoločnosť získala, neváha ponúknuť dumpingovú cenu, ktorá sa v budúcnosti môže stať pre nového vlastníka problémom.

Na českom trhu sa podľa portálu začínajú objavovať firmy s ročným obratom medzi 300 až 500 miliónmi českých korún. Tu dôvod predaja nie je existenčný, ale generačný. Majitelia, ktorí firmu založili po revolúcii, majú okolo päťdesiat rokov a už ich nebaví každý deň bojovať o minizákazky.

České stavebné firmy sú na predaj

„Mesačne dostávame tak tri štyri ponuky. Kto vybudoval vlastnú firmu ju však mal predať v roku 2008,“ citoval portál šéfa spoločnosti Metrostav Pavla Piláta. Nádej u neho majú len podniky, ktoré sa môžu pochváliť niečim špeciálnym. Podobne uvažuje aj konkurencia.

Metrostav pred niekoľkými mesiacmi vstúpil do regionálnej firmy BES, ktorá sa okrem výstavby, údržby a správy komunikácií zaoberá aj výrobou a predajom asfaltových zmesí a drveného kameniva. Firma SMP z francúzskej skupiny Vinci kúpila spoločnosť Arko Technology, ktorá sa špecializuje na výstavbu a rekonštrukciu čistiarní odpadových vôd.

Veľké firmy priznávajú, že namiesto akvizícií rozmýšľajú skôr o tom, ako sa samy udržia nad hladinou. Dopady poklesu stavebníctva z ostatných rokov zatiaľ riešili tak, že začali naplno využívať vlastné sily.

Ilustračné foto - Flickr