Vyplýva to z nových stavebných predpisov, ktoré vstúpia do platnosti už v októbri, informuje portál Ihned.cz. Nariadenie kritizujú niektorí mestskí poslanci a chcú jeho začiatok odložiť na začiatok roka 2016. Vadí im aj samotný potrebný počet parkovacích miest.
Pre projekt v okrajovej mestskej časti bude musieť developer vybudovať o tretinu viac státí ako doteraz. „Tieto štvrte chceli viac parkovacích miest, než bol pôvodný návrh,“ hovorí architekt a urbanista Filip Tittl.
Potrebný počet parkovacích miest sa podľa nového predpisu vypočítava z hrubej podlažnej plochy, čo má zamedzovať manipuláciám. Doteraz sa totiž limity počítali podľa veľkosti bytu a počtu miestností. Developeri tak kolaudovali veľké jednoizbové byty a neskôr do nich dostavovali priečky.
Pražské predpisy stanovujú aj limity na výstavbu parkovísk na uliciach tak, aby autá nezaberali verejné priestranstvá. A určujú, že developer môže vybudovať státia najviac 300 metrov od projektu. Ale len na svojom pozemku. „Nemalo by tak dochádzať k tomu, že investori budú navrhovať ulice ako veľké parkoviská,“ hovorí F. Tittl.
Parkovacia mapa Prahy
O pravidlách pre parkovanie sa niekoľko rokov diskutuje aj v hlavnom meste Slovenska. Samospráve sa zatiaľ nepodarilo schváliť jednotnú parkovaciu politiku, ktorá mala byť východiskom pre ďalšiu výstavbu. Sprísnili sa však pravidlá pre nové miesta v novostavbách, čo kritizovali developeri a hovorili o nepredajných podzemných priestoroch. Pripravuje sa zjemnenie tejto normy.
Hoci sa môže zdať, že viac parkovísk znamená menej dopravných problémov, nie je to úplne tak. Ľahká a lacná možnosť zaparkovať zľahčuje prístup autom do prepchatých centier miest a zároveň upcháva cesty, čo sa západné metropoly už snažia eliminovať. Základným predpokladom potláčania individuálnej dopravy je ale podpora tej hromadnej.
Prečítajte si päť mýtov o prepchatom meste.