Stavebné práce v bytovej výstavbe predstavovali štvrtinu februárovej produkcie, vzrástli bezmála o šesť percent. Až polovica zrealizovaného objemu prác pripadla na nebytové objekty, s medziročným viac ako šesťpercentným poklesom. Zahraničie malo len marginálny šesťpercentný podiel v objeme, ale štvrtinový nárast aspoň sčasti vyvážil dvojciferný pokles v inžinierskej výstavbe.
Výšku výkonov v zimnom období výrazne ovplyvňuje počasie. Po druhom mesiaci sú na úrovni vlaňajška. Objem bezmála 450 miliónov eur tak jemne naznačuje stavbármi predpokladanú stabilizáciu produkcie na nižšej úrovni alebo mierny rast v tomto roku.
Stavebnú výrobu podržali v priebehu dvoch mesiacov nárastom produkcie predovšetkým stredné podniky, ktoré zamestnávajú od 50 do 249 ľudí, menšie firmy, ktoré majú od 20 do 49 zamestnancov a tiež najväčší hráči s 500 a viac pracovníkmi.
Tým sa najmä v januári darilo udržať v inžinierskej výstavbe porovnateľný objem prác ako v minulom roku, ale do ďalšieho mesiaca tento trend neprešiel. Najmenšiu aktivitu zatiaľ vykazujú podniky s počtom pracovníkov v intervale od 250 do 499, ktorým n začiatku roku chýba viac než tretina produkcie v porovnaní s vlaňajškom.
Skúsení sú v zahraničí
Vo výstavbe bytov patrí k najaktívnejším bratislavský ZIPP zo skupiny Strabag. Robí napríklad na projekte developovanom v rámci vlastnej skupiny v bratislavskej lokalite Machnáč a v hlavnom meste stavia tiež byty neďaleko obchodného centra Centrál.
V produkcii sa už odrážajú aj aktivity Chemkostavu na realizácii dvoch najvyšších obytných budov na Slovensku v rámci bratislavského projektu Panorama City pre spoločnosť J&T Real Estate. Z väčších firiem sú v bytovej výstavbe aktívne YIT Reding či Metrostav Slovakia, sídliace v hlavnom meste.
Za hranicami je úspešný žilinský Tucon zo švajčiarskej skupiny Marti, ktorý v spolupráci s materskou firmou stavia prečerpávaciu vodnú elektráreň vo Švajčiarsku a železničný tunel v Nórsku. V krajine fjordov sa ešte v rámci iného konzorcia podieľa aj na výstavbe tunela Solbakk, ktorý po dokončení na jeseň 2018 má byť najdlhším cestným podmorským spojením na svete.
Tucon participuje aj na cestnom tuneli v Nemecku i na ekologických stavbách v Českej republike, kde je aktívne i trenčianske Proreco. Významný podiel na realizácii zákaziek v zahraničí má aj slovenská dcéra švédskej skupiny Skanska, či Doprastav Export, ktorý pokračuje vo výstavbe diaľničného mostu vo Švédsku.
Paradoxne doma v súťaži o najväčší tunel Višňové Skanska neuspela. V hre zostáva najmenej skúsený. A konzorcium Doprastavu s Metrostavom, z ktorých niekdajší líder tuzemského stavebného trhu čaká na usmernenie Úradu pre verejné obstarávanie ohľadom právneho výkladu trestu za kartelovú dohodu medzi stavebnými firmami. A taktiež na rozhodnutie súdu o začatí reštrukturalizačného konania. To môže spustiť vlnu konkurzov na menšie firmy v slovenskom stavebníctve, ktorých pohľadávky budú potom uspokojované len úmerne schválenému reštrukturalizačnému plánu.