Čoraz hlasnejšia téma zahusťovania Bratislavy sa dočkala prvého širšieho verejného diskusného fóra. V centre metropoly prebehla konferencia organizovaná Inštitútom urbánneho rozvoja, ktoré túto tému aj podnecuje. Pre portál TRENDreality.sk bolo prekvapením najmä množstvo rôznych zúčastnených strán v pléne, málokedy si do jednej sály sadnú developeri, architekti, aktivisti aj samospráva.

Hlavná myšlienka, ktorou bol potenciál hlavného mesta na jeho zhustenie odznela hneď na začiatku panelovej diskusie. „Bratislava má priestor na zahustenie, mali by sme pristúpiť k úplnej inej regulácii ako je dnes v územnom pláne,“ hovorí primátor Milan Ftáčník.

Podľa neho chce byť mesto regionálnou metropolou, v súčasnosti je nadimenzované na 750-tisíc obyvateľov. „Reálne by sme radi narástli na 500- až 600-tisíc bývajúcich,“ odhaduje primátor. Bratislava však nechce byť mestom áut, čomu treba prispôsobiť aj výstavbu. Tak, aby obyvatelia nemuseli všade cestovať autom.

Občianska aktivistka Zora Paulíniová upozorňuje, že rozvoj miest nemôže znamenať vyľudňovanie vidieka a zahusťovanie nemôže priniesť len viac domov, ale vyššiu kvalitu bývania. „Iniciátorom tejto diskusie ale musí byť mesto,“ dopĺňa architekt Ľubomír Klaučo. Podľa neho netreba diskutovať, či mesto treba meniť, ale ako.

Bratislava sa ešte môže zhustiť

Kým rozloha Bratislavy je 370 štvorcových kilometrov, Viedeň má len niečo vyše 400 pre 1,7 milióna obyvateľov. „Musíme si povedať, ktoré plochy definitívne nesmieme zastavať,“ pripomína hlavná architektka Bratislavy Ingrid Konrad, pripravujúca napríklad aj štúdiu prepojenia verejných priestorov.

David Birkbeck z londýnskej spoločnosti Design for Homes spomínal príklad Anglicka, kde až do roku 2001 neustále pribúdala výstavba rodinných domov v satelitoch miest a obyvatelia boli naučení žiť v takzvaných "suburbs".

Tento trend sa podľa neho pomaly otáča od začiatku tisícročia po štátnych zásahoch. Začína sa stavať čoraz viac bytov a čoraz menej samostatných rodinných domov, pretože to bolo neudržateľné z hľadiska dopravnej dostupnosti. „Kvôli novým domom sa museli neustále stavať nové a nové cesty,“ vysvetľuje D. Birkbeck. Toto sa pomaly mení.

Ilustračné foto - Flickr