Budovanie spoločnosti na zelenej lúke je skúsenosť, ktorá sa nezažíva denne. Ja som túto príležitosť dostal, aj keď som si spočiatku neuvedomil vražednú kombináciu, s ktorou som si musel poradiť. V krajine so silnou zamestnaneckou tradíciou priniesť ľuďom príležitosť využiť korporátne prostredie pre vlastné podnikanie a naučiť ich prevziať zodpovednosť za svoje konanie. To všetko na realitnom trhu, ktorý fungoval a naďalej funguje takmer bez pravidiel, kvalitných služieb, relevantných údajov o trhu a má nelichotivú povesť. Naviac som pochopil, že pokiaľ chce niekto viesť ľudí, musí sa naučiť viesť predovšetkým sám seba.

O tom všetkom by som sa chcel podeliť vo svojich blogoch. Môj prvý bude o zdanlivo prirodzenej, avšak na Slovensku málo chápanej spolupráci medzi realitnými maklérmi. Spolupráca je v záujme  klienta a minimalizuje možnosť, že klient svoju nehnuteľnosť snov nenájde. To je dôvod, prečo by mala byť pre všetkých realitných maklérov povinná. V USA sa za spolupráce viacerých maklérov (kupujúci vs. predávajúci) predá viac ako 96% všetkých nehnuteľností. V Kanade, pokiaľ realitný maklér odmietne spoluprácu, príde o štátom pridelenú licenciu. Pravdu povediac, maklérov k spolupráci nie je potrebné nútiť. Viac uzavretých obchodov je predsa viac zárobkov. Keď som sa v roku 2006 zúčastnil na medzinárodnej konferencii za účasti 15.000 realitných maklérov prevažne z amerického kontinentu, rozdiel oproti „európskemu“ chápaniu osobného marketingu bol markantný. Prvá vizitka, ktorú som dostal mala na opačnej strane napísané: I will do my best for your reference (Pre vašu referenciu - klienta, urobím maximum). Iný maklér prenajal bar, kde pri zvukoch jazzovej kapely platil ostatným drinky s cieľom rozdať vizitky. Bolo inšpirujúce sledovať, ako ľudia, ktorí chcú byť úspešní investovali svoje prostriedky, aby sa konferencie zúčastnili, pretože ju vnímali nielen ako zábavu na účet firmy, ale predovšetkým ako príležitosť nadviazať čo najviac kontaktov, pretože realitný biznis je o kontaktoch.

Slovensko je odlišné. Porevolučný realitný boom nás neprinútil hľadať cesty ako predávať, pretože nehnuteľnosti sa predávali samy. Ak už má k spolupráci prísť, Slováci sú nedôverčiví a obchod chápu ako boj a nie dohodu. No a v neposlednom rade sa neradi delia o províziu a v záujme osobného profitu klientovi dokážu zatajiť, že mohli mať kupujúceho.

Ešte nás čaká dlhá cesta, kým si nájde dôvera cestu medzi realitných maklérov. Ak sa to však podarí, úspech nenechá na seba dlho čakať. No a skutočný víťaz? Klient, ktorý za servis nemá problém zaplatiť.