Vo Viedni otvárajú a sprístupňujú ďalšie časti jednej z najväčších tunajších stavieb vôbec – železničnej stanice Hauptbahnhof. Popri samotných nástupištiach a základnej vybavenosti sa v okolí stavia aj celá nová štvrť, ktorá ma fungovať spolu so stanicou. „Samotné nádražie má ľuďom zlepšiť náladu,“ hovorí pre portál E15.cz architekt projektu Albert Wimmer.

Železničná stanica musí byť podľa neho predovšetkým funkčná budova. Na druhej strane v nej vidí množstvo emócií, je to vizitka mesta vo fyzickom aj duševnom slova zmysle. „Nové nádražia sú katedrálami 21. storočia,“ mieni A. Wimmer.

Projekt by mal zlepšiť aj náladu jeho návštevníkov, podľa architekta by nemalo byť nutné ísť za krásou do múzeí, ale malo by stačiť zájsť do metra alebo nádražie. Tieto slová sú aktuálne aj pre bratislavskú železničnú stanicu, ktorej koncept sa stále pripravuje.

„Viedeň je neuveriteľné dobrá, čo sa týka stavby domov pre rôzne sociálne skupiny, pre rôzne ciele. Mesto v tejto chvíli myslí v celých plochách, nejde len o jeden dom, ale o dvadsať. Takto možno lepšie myslieť napríklad na parky,“ hovorí architekt. Príkladom sú štvrte ako Sonnwendviertel či Aspern, kde metropola ovplyvňuje výstavbu a na jednotlivých projektoch úzko spolupracuje s investormi.

Architekt Hauptbahnhof: Viedeň rieši celé štvrte

Hauptbahnhof (01) Zdroj: Hauptbahnhof

Podľa neho treba počítať aj s búraním v historickom centre, čo sa stalo aj priamo na viedenskom Stephanplatz v prípade projektu Haas-Haus. Ale bolo to s riadnou architektonickou súťažou. „Ak staviate v historickej zástavbe, vždy musíte podstúpiť otvorenú debatu, riadiť sa podľa pravidiel a samozrejme mať odvahu,“ vysvetľuje pre E15.cz.

Dôležité sú práve súťaže, pokiaľ sú vo Viedni v hre verejné peniaze, tak sú nevyhnutné. „Je dobrým zvykom pozvať architektov zo zahraničia. Keď sú lepší, vyhrajú. Keď nie, tak nie. Rozvíja to povedomie o meste, je nezmysel rozvíjať myšlienky len v úzkej skupine ľudí,“ myslí si A. Wimmer.

Architekt Hauptbahnhof: Viedeň rieši celé štvrte

Hauptbahnhof (03) Zdroj: Wikipedia

Viedenská Hauptbahnhof vzniká na mieste dvoch menších nádraží a ďalších stavieb a jej úlohou je skoncentrovať stanice do jedného miesta a napojiť ich na mestskú dopravu. Výstavba má postupne zhltnúť miliardu eur, ďalších niekoľko miliárd zhltnú okolité realitné projekty. Vzniká celá nová multifunkčná štvrť, svoju centrálu sem napríklad presťahuje rakúska banková skupina Erste.