Ak dnes niekto hľadá byt, či rodinný dom, najčastejšie využíva ponuky zverejnené na rôznych realitných portáloch. Čoraz viac kupujúcich sa však pri výbere svojej nehnuteľnosti stráca v mori ponúk, ktorých na stránkach pribúda ako húb po daždi.

Prvá spŕška nadávok pri bezradnom klikaní smeruje na jej prevádzkovateľa. Niekedy oprávnene, niekedy nie. Hlavnými „tvorcami“ informácií sú však samotné realitné kancelárie. Práve tie totiž „nahadzujú“ cez rôzne typy databáz svoje ponuky. Webová stránka je zo strany správcu len akýmsi ponúknutím priestoru na virtuálny realitný trh. Niekde plateným, niekde zadarmo.

Čo teda najviac otravuje život bežnému klientovi na tomto type stránok? Nuž správanie niektorých realitiek tu pripomína skôr obyčajné „spamovanie“ priestoru, ako reálnu ponuku nehnuteľností.

Problém opakovania

Nie je totiž žiadnym tajomstvom, že na Slovensku sa exkluzivita pri predaji nehnuteľností stále veľmi nenosí. Aj preto je takmer pravidlom, že na každej z týchto stránok nájdete opakovaný inzerát nehnuteľnosti, ktorú ponúka aj 10 realitiek. Mnohé z nich len preto, aby pri aktuálnej ponuke svietilo ich logo s telefónnym číslom makléra, dávajú často aj neoverené údaje.

A tak ten istý byt ponúka jedna realitka s balkónom, druhá bez, všetko jedno. Dať informácie o výťahu, či „ďalších nepodstatných informáciách“? Načo! O cenníkových rozdieloch nehovoriac. Nájsť rozdiel 5-tisíc eur v cene toho istého bytu tak nie je vôbec žiaden problém.

Problém aktuálnosti

Ďalšou slabinou je pojem „aktuálnosť inzerátu“. Ešte mnoho realitiek si pri prezentácii nehnuteľnosti myslí, že aktuálne je to, čo figuruje na prvom mieste v ponuke. Stačí len ponuku „refrešnúť“ a v poradí inzerátov predbehnúť konkurenta.

Toto však nie je aktualizácia, ale len obyčajné predlženie platnosti inzerátu. Niektoré realitky práve kvôli takejto stratégii zamestnávajú dokonca brigádnikov, ktorých jedinou úlohou je udržať inzerát na vrchole.

Aktualizácia by však mala priniesť reálnu zmenu v ponuke. Či už cenou, rekonštrukciou, alebo inými parametrami. Ten kto má vážny záujem o kúpu nehnuteľnosti, si však rád porovná kompletné informácie a neskončí len pri prvých desiatich inzerátoch.

Taktika má tak len charakter predbiehania sa detí v rade v školskej jedálni. Nič viac, nič menej. Ak sa realitka s týmto správaním naďalej stotožňuje, nech sa páči. Od profesionálov sa však na prvom mieste očakávajú presné informácie a kvalitný servis. Na ten sa pri neustálom predbiehaní v databáze zabúda.

Čo to spôsobuje

Realitné kancelárie si pritom neuvedomujú, koľko potencionálnych klientov tým môžu znechutiť. Najväčšie slovenské realitné portály totiž denne navštívi v priemere vyše 10-tisíc reálnych užívateľov, kde ich čaká niekoľko desiatok tisíc ponúk s nehnuteľnosťami. Kvôli zbytočnému predbiehaniu a kradnutiu inzerátov, znižuje táto taktika nie len dôveryhodnosť, ale aj samotnú výkonnosť stránok.

Výsledkom je minimálne 20 percent informácií ktoré sú tam absolútne zbytočné, alebo zavádzajúce. Na záver preto len jedno potvrdenie. Na webe je naozaj všetko. V prípade realitných ponúk, je tam toho až zbytočne veľa.